Bogen om verdens bedste plade
Bogen om verdens bedste plade
Bogen om verdens bedste plade
Bogen om verdens bedste plade
Bogen om verdens bedste plade

Med 'Back to the Front' fortæller Metallica om pladen, turnéen med Ozzy, hvorfor den var altafgørende, Cliff Burtons død og tiden efter. Det er fantastisk gennemarbejdet.

Metallica udgav i 1986 pladen 'Master of Puppets'. Pladen, der var Metallicas gennembrud, og som med tiden er blevet en milepæl i heavy metal-genren. Måske den bedste udgivelse overhovedet? Det er den i hvert fald ofte blevet kaldt. Om det er den, Slayers 'Reign in Blood' eller Black Sabbaths debutplade er sådan set ikke så afgørende. Faktum er, at det er en utrolig udgivelse og alene det, at den er med i opløbet, siger alt. Og nu har Metallica i året, hvor pladen fylder 30 år, valgt at fortælle hele historien om den.

Det er der blevet en gennemarbejdet bog ud af, hvor detaljerigdommen og anekdoterne fortalt fra førstehånd er så mange og udførlige, at man som læser sidder tilbage og er tilfreds. Der er ikke længere et behov for at få fortalt noget om den periode. Det hele er i bogen. Stemningen, tiden, billederne og naturligvis historien om den morgen, hvor Metallicas bus skred ud på en vej i Sverige og blandt andet dræbte deres bassist Cliff Burton.

Bogen er blevet til ved forfatteren Matt Taylor. Taylor stod bag bogen 'Jaws: Memories from Martha's Vineyard' fra 2011, der er en lige så gennemarbejdet fortælling om tilblivelsen af filmen 'Dødens Gab'. Efter at have læst denne bog var Metallica ikke i tvivl om, hvem de skulle bruge til at fortælle om deres skelsættende udgivelse og årene omkring denne.

Gravet dybt i arkiverne

Allerede for et par år siden efterlyste Metallica selv materiale til bogen fra deres fans inde på fanklubbens hjemmeside. Nu har vi så en bog på 276 sider, der er spækket med billeder, interview med alle nøglepersonerne i og omkring den tid, James Hetfields første udkast til sangtekster, breve til fans og venner fra bandmedlemmerne mens de enten er i studiet eller på turné. Bare et overflødighedshorn af anekdoter i såvel tekstform som billeder. Det hele er der.

Det er ikke mindst takket være bandets egne, personlige samlinger. Der er blevet gravet dybt i firsernes flyttekasser hjemme hos Lars Ulrich, James Hetfield og Kirk Hammett. Resultatet fornægter sig ikke. Man kommer helt tæt på og kan nærmest mærke stemningen i 1985 og 1986, når man bladrer sig gennem siderne.

Fra et dansk perspektiv er der naturligvis det kuriosum, at pladen er indspillet i Sweet Silence Studios. Flemming Rasmussen var bag knapperne, som han også var på forgængeren 'Ride the Lightning', og der er da også et helt kapitel dedikeret til indspilningerne. Her fremgår det, hvor seriøst Metallica selv havde arbejdet med sangene inden de gik i studiet, og at Flemming Rasmussen sådan set bare skulle sørge for, at det kom til at lyde godt.

Ozzy-turnéen
Noget af det, der ofte bliver talt om, når snakken falder på Metallica og 'Master of Puppets', er det, at de sikrede sig tjansen som opvarmningsband for Ozzy Osbourne i 1986. Pladen udkom i marts måned, og umiddelbart derefter var det ud med Mørkets Fyrste. Ozzy var et af de helt store navne i firserne, og Metallica fik her en kæmpe chance serveret på et sølvfad. Hvordan det kom i hus er godt beskrevet, og den del er noget af det bedste i hele bogen. Man fornemmer og forstår, hvor vigtig den turné var. Hvordan Metallica gik fra at være et opvarmningsband til enkelte gange fuldstændig at overskygge hovednavnet. Her brød Metallica for alvor igennem. Det var i foråret 1986. Bogen fortæller godt, hvor hårdt Metallica kæmpede for det op til og med Ozzy-turnéen. Hvordan de kørte på for fuld skrue hver aften med de 45 minutter, de fik, førend Ozzy gik på. Hvordan de vandt publikum. Energien fra de koncerter emmer ud af siderne, billederne og kommentarerne fra både band og de fans, der var til stede på den nordamerikanske del af 'Damage Inc.'-turneen, der strakte sig fra marts til juni måned i 1986. Derefter den legendariske koncert på Roskilde Festival samme sommer, der selvfølgelig også bliver omtalt og får god plads i bogen.

Lars Ulrich på vej til at blive smidt ud af bandet?
Som de fleste efterhånden ved, så har guitarist Scott Ian fra Anthrax talt om, at Metallica en kort overgang overvejede at smide Lars Ulrich ud af bandet. Det var for et par år siden, da han kom med sin bog 'I'm The Man'. Det bliver der også talt om her i bogen. James Hetfield selv er meget ærlig om perioden. Der var store kulturforskelle mellem den danske trommeslager og de amerikanske medlemmer i bandet. Cliff Burton fortrak sig til en hytte i skoven med sine kammerater, når bandet ikke var aktivt, James Hetfield og Kirk Hammett gjorde deres, og Lars Ulrich forsvandt til Europa eller New York. Lars var mere forretningsdrevet og traf sommetider beslutninger på vegne af bandet, hvilket de ikke alle var helt tilfredse med. Specielt ikke James og Cliff. Da Metallica og Anthrax var på turné sammen blev det drøftet at smide Lars Ulrich ud. Men så langt kom det aldrig.

Cliff Burtons død
For om morgenen d. 27. september 1986 forulykker Metallicas bus på vej fra Stockholm til København. Cliff Burton bliver mast under bussen. I bogen er der billeder af den forulykkede bus. Al tale om at skifte Lars Ulrich ud forstummer og dør i samme øjeblik. For Metallica skal samle sig selv op efter det tragiske dødsfald. Resten er historie.

Netop det, at James Hetfield og Kirk Hammett er så ærlige i bogen om den kulturkløft, der var mellem dem og Lars Ulrich gør, at bogen fremstår hudløst ærligt. Her får man vitterligt hele historien om perioden omkring 'Master of Puppets'.

Både hvor stor indflydelse Cliff Burton havde haft på sangskrivningen i bandet, hvordan han havde introduceret James Hetfield til klassisk musik og melodier. Hvordan dele af 'Orion' faktisk skulle have været i en af de andre sange på pladen, og hvor stolt Cliff var af netop de elementer, han bragte til pladen. Hvilken sang afslører vi naturligvis ikke her. Læseren skal også selv have lov til at læse de afsnit, hvor James Hetfield fortæller, præcis hvor vigtig Cliff Burton var for ham, ikke kun musikalsk.

Bogen er nærmest en biografi over bandet frem til og med denne plade. For i starten bliver hvert enkelt bandmedlem også præsenteret sammen med historien før Metallica. Opbygningen i bogen er god, og man bliver nærmest suget ind i den verden, der var Metallica anno 1985 og 1986. Hvis ikke man var så heldig at være der, mens det skete, så er 'Back to the Front' så godt et alternativ, som man nogensinde får.

Forordet er skrevet af James Hetfield, og efterskriften af Ray Burton, Cliff Burtons far. Alle sten er vendt i tilblivelsen af denne bog. Resultatet er noget nær perfekt.

I foråret anmeldte vi bogen 'Murder in the Front Row', der flot viser fødslen af thrash metal. Denne bog viser nærmest endnu flottere, hvordan Metallica lavede 'Master of Puppets' og blev verdens største band nogensinde. Hvordan de gennem hårdt arbejde og vedholdenhed vandt hele scenen, selvom de ingen hjælp fik fra radiostationer, MTV eller andet. Hvordan Metallica selv udtænkte planen om at erobre hele kloden.

Som Cliff Burton sagde, da han gik af scenen i Solnahallen i Stockholm d. 26. september 1986 og blev spurgt om hvad Metallicas mål var:

"World domination and self-destruction!"

Spol tiden 30 år frem i tiden, og hav Metallicas nyligt udsendte 10. studieplades titel in mente. Læs bogen. Den er fantastisk!