Metallens Saxo
Metallens Saxo
Metallens Saxo

Grundighed og seriøsitet gennemsyrer Jens "Jam" Rasmussens store værk om heavy metallens historie, der er fremragende og ikke mindst vigtig læsning.

Heavy Metal - 40 år med hård rock
5

Til tider står man med et produkt i hænderne og undrer sig over, hvorfor dette ikke er udviklet tidligere. Sådan har man sikkert haft det med ilden, titalssystemet og internetporno, og sådan har man det med "Heavy Metal – 40 år med hård rock".

Selvfølgelig er lignende skrifter begået på udenlandsk, og selvfølgelig er en del rettroende metalfans bekendte med indholdet, men det er altså første gang, at sådan en bibel foreligger på dansk, af dansk forfatter og med en fornuftig dansk vinkling på den dejligt larmende musiks udvikling. Og man er ikke forbi mange af de omtrent 300 sider, før man forstår, hvor meget denne bog har manglet. Nu er den her altså, og den er heldigvis også god.

Naturligvis fortælles historien om Iron Maiden, AC/DC, Metallica og alle dem man ikke kan komme uden om, men Jens "Jam" Rasmussen trækker altid trådene hen mod Danmark, så man både forstår hvilken betydning de store navne har haft på dansk metal, men også hvilken indflydelse der er flydt den anden vej.

Et indholdsrigt værk

Men det er absolut ikke nogen forfalden til bevidstløs opremsning af navne. I stedet er kræfterne brugt på at forklare musikkens opståen både ud fra musikalsk og historisk fortid, såvel som den nutid udøverne befandt sig i, da de første store heavy metal-værker blev skabt, og da nye genrer opstod – enten af inspiration eller som en modstand mod den herskende udgave af metallen.

Vægten er ganske selvfølgeligt lagt på Black Sabbath og Led Zeppelins rolle som genredefinerende og her følger meget virkningsfulde beskrivelser af stemningen på de spæde men dog fantastiske skridt, der skabte genren. Samtidigt bliver der konsekvent opridset sammenhænge, når nyere bands kommer på banen, og dermed hvordan nye tiltag og drejninger altid kan spores tilbage til genrens opståelse.

Med rød/hvide håndtegn på

Den nationale vinkling er dog også yderst interessant, fordi den ikke kan læses andre steder, og fordi udviklingen fra de naive stjernedrømme hos dansk bands i firserne og frem til de langt mere målrettede musikere som Hatesphere og Volbeat er så godt beskrevet. Man kan ikke lade være med at have ondt af Pretty Maids og Artillery og ikke mindst ærgre sig over, at Mercyful Fate ikke holdt fast, da det kørte for dem.

Som en anden historiker

Jens "Jam" Rasmussen har skabt et yderst seriøst værk om heavy metallens historie, og når der skrives seriøst, så menes der virkelig seriøst. Man kunne måske savne lidt humor og anekdoter til at fremkalde et smil, men det er omvendt Jens "Jam" Rasmussens mission at tage musikken alvorligt, som den ægte fan og mangeårige dyrker af genren han er, og det gør han til perfektion. Derfor er den alvorlige tilgang nok bogens stærkeste side - også fordi han behandler samtlige subgenrer med respekt uden at negligere nogen og uden at fremhæve andre af personlige årsager.

Og det selvfølgeligt, fordi Heavy Metal fortjener dette værk!