Ugens Monsterdrøn: Iron Maiden

Ugens Monsterdrøn: Iron Maiden

Kong Kent er i sendt helt i heavykoma - af en dobbelt DVD med fem timers live- og docuoptagelser fra Iron Maidens tidligste dage.

"History Of Iron Maiden Part I: The Early Years"
Label
666

Sørme om ikke der er julestemning i Kongens hjemmebiograf. Først Slayers uovertrufne ”Still Reigning...”, og nu også et mesterværk fra Iron Maiden! Det kan ikke blive bedre. Denne dobbelt-DVD er et pletskud af en udgivelse fra Iron Maiden.

De har skrabet over fem timers materiale sammen, og det omhandler udelukkende perioden fra 1974 hvor Steve Harris først samlede en basguitar op, og frem til udgivelsen og verdensturneen med ”Piece Of Mind”, bandets fjerde album. Udgivelsen består af to skiver, og vi koger det hele ned til to afdelinger i denne anmeldelse.

DVD 1: Denne består af tre shows. Det første er Iron Maidens første koncertvideo nogensinde, optaget på ”The Rainbow” i London tilbage i 1981, med den tidligere forsanger Paul Di’Anno som frontmand og er på 35 minutter. Dernæst den legendariske ”Live At Hammersmith” fra 1982, der var Bruce Dickinsons første turné som forsanger i Maiden. Sidste show er fra Dortmund i Tyskland fra 1983. Fælles for de tre koncerter er, at de har været utroligt svære - hvis ikke umulige - at opdrive før nu, lige på nær den første, der tidligere har været udgivet på VHS. Disse koncerter er så old school NWOBHM at man knapt fatter det! Her ser man både band og publikum i en periode hvor punken har overtaget, men hvor Iron Maiden som et fælt bæst med Eddie-ansigt rejser sig, overvinder og sejrer stort! Billed- og lydkvalitet er lidt svingende, men der er godt nok gjort et flot stykke arbejde i at restaurere de gamle optagelser, og med lyd i formidabel stereo og et flot billede, kan det kun imponere ægte Iron Maiden fans.

DVD 2: For hardcore Iron Maiden fans er denne skive en sand perle! Den består hovedsageligt af en 90 min. dokumentar af bandet, og daterer tilbage til 1974, hvor Steve Harris tog fat om musikken. Her ser vi en meget svær periode med udskiftende bandmedlemmer for hvert show, og hvordan han stille og roligt fik bygget kernen op omkring sig med guitaristen Dave Murray som evig støtte. Iron Maiden har fået samlet et utal af tidligere bandmedlemmer omkring det gamle spillested, hvor de spillede deres første koncert nogensinde og i sand engelsk pub-stil sidder de alle og taler om netop deres tid i bandet. Fascinerende og en uhyggelig omfattende research, der giver os fans et dybdegående kendskab til bandets tidligste år. Indsigtsfuldt og morsomt på samme tid. Både de gamle journalister, bandets tidligste crew osv. giver nogle højst underholdende anekdoter undervejs. Det er disse 90 minutter der sætter sig som hovedværket i denne udgivelse. Det er perfekt. Intet mindre! Derudover består skiven af en masse tv-optrædener, deriblandt Top Of The Pops og nogle tyske tv-optrædener, samt en 20 minutters dokumentar fra Twentieth Century Box (ja, det hed det sgu!), hvor man ser en meget ung Steve Harris og Paul Di’Anno guide os igennem, med dybt komiske indslag fra fans der satte en ære i at udskære guitarer af pap og stå og spille med dem. Det skal opleves hvordan en af de fan-gutter i dyb alvor står og bryster sig med, at han har hele seks (6?!!) papguitarer derhjemme, som han spiller med til Iron Maiden! Der er også fem musikvideoer på DVD 2, samt billedgalleri og diskografi, setlister fra turneerne osv.

Konklusion: Denne DVD skal ejes! Det kan ikke skrives anderledes. Det er den perfekte udgivelse omkring Iron Maidens ”Early Years”, og med den kæmpe research der er undergået er man kommet ud med et fantastisk produkt. Jeg kan ikke rose den DVD nok. Nu sidder jeg bare tilbage og tænker på Roskilde ’03, og første tanke der strejfer mig er så: Mon ikke Roskilde ’05 er i sigte? I så fald starter jeg opvarmningen nu ved at lade denne DVD udgivelse rotere endnu 666 gange i afspilleren!

Karakter: 666

Se filmen her:

Se 'History Part 2' her: