Wacken Open Air '04 - del 6

Kong Kent koger over: Anmeldelser af Cannibal Corpse, Hypocrisy og Satyricon feat. Nocturno Culto!

+ Hypocrisy + Satyricon + Darkthrone + Nocturno Culto
07-08-2004
4

Cannibal Corpse (Black Stage, lørdag)

Da de amerikanske gore-konger tordnede på scenen var det til et højspændt publikum, der stod og ventede på det mest sælgende dødsmetalband nogensinde. Cannibal Corpse, hvis tre første skiver er forbudte i Tyskland, rev Wackens lydanlæg i højeste gear med det samme, og bragede derudaf med deres seneste klassikere, idet de tre første skiver altså ikke må spilles i Tyskland (hvad er det du skriver, Kent... !!?? - Red.). Allerede efter én sang stod en horde af fanatikere og skreg mod scenen, ”Hammer Smashed Face, Hammer Smashed Face..!” hvortil Corpsegrinder desværre måtte sige, ”You know we can’t play that here”, og fortsatte med en mindre politisk opsang til de forskrækkede tyske politikere, der har censureret Cannibal Corpses tre første albums. George ”Corpsegrinder” Fisher fortsatte dog sit gode humør og i vanlig morbid stil valgte han at dedikere en sang til alle de fremmødte kvinder, og skreg så titlen ”Fucked With A Knife” af al sine lungers kraft, hvorefter resten af bandet stemte i og bragede videre. Sangen blev fulgt op af sange som ”Gallery Of Suicide”, ”The Wretched Spawn”, ”Devoured By Vermin” og ”Dormant Bodies Burning.” Corpsegrinder var unægtelig manden der gav sig mest i dag. Hans evige headbanging er så vanvittig, at der umuligt findes én i metalscenen der gør det voldsommere end han. End ikke Metallicas afdøde bassist Cliff Burton kunne være med her. Forsangeren svinger garnet ustandseligt, på nær når han dedikerer sangen ”They Deserve To Die” til de tyske politikere, og kort efter igangsætter en af bandets bedste sange nogensinde, nemlig klassikeren ”Stripped, Raped And Strangled” fra ”The Bleeding” skiven, der er den første tilgængelige skive i Tyskland fra Cannibal Corpses side. Corpsegrinder tvinger også horden oppe foran scenen i aktion, da han vil se noget bevægelse i pitten under ”Pit Of Zombies” sangen. Alt i alt en koncert hvor Cannibal Corpse naturligvis tordnede mod de tyske politikeres beslutning om at bandlyse deres tre første skiver, men hvor de alligevel formåede at hive en intens times koncert ud af ærmet, med en masse gode sange og en intensitet knapt set bedre. Cannibal Corpse leverede varen til et klokkeklart 10-tal. Havde de også kunne trække på det gamle materiale, ville det med samme iver give et 13-tal. Så god var den koncert! Karakter: 10 - Kong Kent / Foto: Jacob Dinesen

Hypocrisy (Black Stage, lørdag)

Svenske Hypocrisy gjorde hvad de kunne for at holde den bagende sol væk fra publikum. Da Peter Tägtgren og co. trådte på scenen havde vi bagt i solen hele dagen, og med sangen ”Adjusting The Sun” håbede Peter at kunne lindre de forbrændte pander og skuldre. Det hjalp dog ikke så meget i den henseende. Musikken derimod var i verdensklasse. Med sange som ”Inferior Devoties”, ”The Final Chapter”, ”Turn The Page” og den nye ”The Eraser” kørte Hypocrisy-toget henover Wacken som et buldrende lokomotiv. Intet under disse svenskere er blandt de største dødsmetalbands nogensinde. Også den nihilistiske ”God Is A Lie” tog kegler, og naturligvis kæmpehittet ”Roswell 47”, hvor hele festivalpladsen skrålede sammen med Peter Tägtgren som ét kor. Tägtgren var meget benovet over at spille for så mange mennesker. Han sagde, han ville hellere stå her på en varm tysk festivalplads og spille sin musik foran 30.000 fans end at elske med 2000 kvinder. Han sagde det faktisk så mange gange, at man begyndte at tro ham – eller tro, at manden måske er rablende sindssyg? Uanset hvad, er vi glade for, at han valgte at spille guitar på Wacken i 2004, for koncerten var et af festivalens klare højdepunkter. Hypocrisy er de svenske konger! Karakter: 10 - Kong Kent

Satyricon & Nocturno Culto (Black Stage, lørdag)

Hvordan afslutter man bedre en Wacken Open Air festival end en lørdag nat hvor det er kulsort? Det er midnat, og scenen er sat til det ondeste norske black metal. Næsten hele festivalen står klar foran Black Stage, klar til at modtage Satyricon med de ondeste hilsner. Da de går på scenen er det til publikums store glæde, at der er meldt corpse-paint, onde toner og en atmosfære af rendyrket black metal. Forsanger Satyr brager af sted og skriger klassikere som ”Angstridden”, ”Filthgrinder” og ”Repined Bastard Nation” af sine lungers fulde kraft, og vi mæsker os i det. Med knivspark præcision skærer Satyricon sig igennem Tysklands mørke nat, og serverer stilrent sange som ”Nemesis Divina” og ”The Night Of The Triumphator”. Det er rene perler, de fyre tryller ud af ærmerne og alligevel står vi og venter i spænding på det store klimaks. Og så sker det! Forsanger Nocturno Culto fra Darkthrone annonceres på scenen. Der bliver tændt to store omvendte kors som brændende symboler, for nu træder en af de ondes sande disciple på scenen. Culto brager ud til publikums store begejstring, og der bliver spillet en halv times Darkthrone materiale. Det er aldrig sket før, og vil aldrig ske igen. En nat der vil blive husket for sit historiske præg. Sange som ”Transylvanian Hunger”, ”Under A Funeral Moon” og ”The Hordes Of Nebulah” bliver skreget af Nocturno Culto, og de numre bliver dedikeret til den afdøde Quorthon (Bathory). Da publikum er ved at gå lidt sukkerkolde, tordner Satyr om vi forventer en kristen sammenkomst, hvortil der bliver svaret, at det gør man naturligvis ikke. I stedet når koncerten det ultimative klimaks da Satyricon og Nocturno Culto træder ind på scenen igen, denne gang med Satyr tilbage som sanger, og med Culto med som tredje guitarist. Satyricons største hit ”Mother North” bliver brugt som afskedssalut. Wacken Open Air 2004 blev dermed rundet af med en sand black metal klassiker. Vi fik hvad vi ville have. En masse god musik, perfekt afrundet med en historisk opvisning af Satyricon og Nocturno Culto fra Darkthrone. The night is black… pitchblack!! Karakter: 11 - Kong Kent