11. In This River
12. The Blessed Hellride
13. Concrete Jungle
14. Stillborn

Jacob Dinesen (arkiv)
3

Hvis det ikke lige havde været for musikken og for alkoholen, kun man godt have troet, at man var trådt ind til en messe for fuldskæg. Det var forventet, at medlemmerne i Black Label Society bar fuldskæg, men det var lidt af en overraskelse, at dette også gjaldt bandets roadies og merchandisesælgere, ligesom en betragtelig del af publikum også havde hang til denne trend.

Men heldigvis drejede aftenen sig primært om musikken, og det begyndte rigtig godt med høj energi fra scenen. Black Label Society drejer sig lidt brutalt sagt mere om performance end om afspilning af klassikere eller hits. Bandet har simpelthen ikke de helt store klassikere at hive frem fra bagkataloget. Men de spiller fint, og der er som forventeligt masser af guitar, hvor man til tider godt kan henfalde til at synes, at det virkersom vigtigste mål for bandet, at der skal spilles op til, at Zakk Wylde kan fyre en hæsblæsende solo af i alle sangene. Allerede i første sang – ’The Beginning... At Last’ – fik publikum serveret en solo spillet bag nakken, og det var bestemt ikke sidste gang, at der blev disket op med guitarlir.

Dræbende lang solo

Den første halvdel af koncerten var klart bedst. Halvvejs i koncerten gik resten af bandet fra scenen og lod Zakk Wylde om at besidde hele scenen alene. Det kom der så en laaaaaaaaaaaaaaaang guitarsolo ud af. Faktisk så lang, at de øvrige musikere kunne have slæbt sig igennem en tre retters menu med efterfølgende middagslur. For guitarentusiaster var det givetvis bedre end fantastisk. Men for mere sindige metalfans, der gerne vil høre en flok fede metalsange, var det godt nok noget af en prøvelse.

Ganske vist blev den lange solo efterfulgt af et af aftenens absolutte højdepunkter med den tonsende ’Godspeed Hell Bound’, men allerede med næste sang, ’Angel of Mercy’, mistede bandet noget af dynamikken. Bedre blev det desværre ikke under ’In the River’, hvor Wylde satte sig bag klaveret. Sangen er en hyldest til Dimebag Darrell, og det er bestemt en sympatisk gestus. Men den stille Bruce Springsteen-agtige ballade gjorde, at bandet helt mistede det momentum, der var oparbejdet igennem koncertens første halvdel.

Tab af momentum

Desværre lykkedes det ikke rigtigt for Black Label Society at få genskabt momentum i de sidste sange, der sluttede med ’Stillborn’. Ingen ekstranumre – kun farvel og så ud i bussen.

Det begyndte så godt. Men desværre løb festen lidt ud i sandet.