Derfor ringer vi efter Peter!
Derfor ringer vi efter Peter!
Derfor ringer vi efter Peter!

Polske Vader "skråstreg" Peter leverede et show, der opfyldte kravene, men ikke overgik tidligere bedrifter på spillestedet The Rock.

16-03-2010
3

Fra London kom Divine Chaos for at spille noget, der først mindede om dødsmetal, men siden fik flere og flere thrash-riffs, som den hæse, lidt skingre vokal egentlig passede meget fint til. Undervejs var der også et instrumentalt mellemstykke, der kunne være lånt af Opeth. Lyden var ret forskellig afhængig af, hvor man placerede sig, men der var ingen tvivl om at den "rene" guitarlyd trængte til lidt forkælelse i indstillingerne, for det lød alt for skingert. Der var et par lækre leads i nogle af sangene, men særligt ophidsende var bandet som helhed ikke.
(Divine Chaos: 2)

Så var der mere styrke i de fem svenske knægte i As You Drown og deres tunge dødsmetal med små core-tendenser. Forsangeren valgte at tale svensk til publikum, noget der altid er delte meninger om, men i denne skribents bog, er det helt som det skal være. Musikken var meget dynamisk, og godt varieret indenfor de rammer som genren giver, og var bestemt en udmærket måde at fordrive tiden på indtil den polske dødsmaskine satte i gang.
(As You Drown: 3)

DEN NYE SKIVE UDGØR FORANDRINGEN

Egentlig kunne man bare henvise til Peter og bandets tidligere besøg på The Rock, og blot tilføje, at der var nu også blev spillet sange fra den seneste skive 'Necropolis'. Det er nemlig ikke fordi, der bydes på mange nye tricks fra den garvede frontdødshund, der er den ubetingede leder i Vader - et band, som har haft over 15 forskellige versioner af sin line-up. Piotr, eller Peter, som han oftest kaldes, er eneste medlem, der har været med siden bandets oprindelse helt tilbage i 1983.

Som det var tilfældet for As You Drown, så var lyden blevet bedre siden englænderne havde indledt aftenen, og lyden var således for det meste helt i orden. Vader lagde ud med lige at teste trommelyden med nummeret 'Devilizer' og dennes trommeintro skarpt forfulgt af 'Rise of the Undead' ligeledes fra den nye skive.

MOSPHIT I VILD SNURREN

Det er altid en fornøjelse at høre dette band med et af genrens fedeste growls, og Peter forstår at finde medlemmer, som formår at spille som om bandet, havde været sammentømret i rigtig mange år. Men de kunne dog ikke løbe fra, at showet var lidt standardpræget. Vader har på samme spillested været mere friske og bidske, og også spillet et længere sæt. Denne aften blev det til næsten en times effektiv spilletid inklusiv ekstranummeret 'This Is the War'.

Sættet blev ikke bygget op til ekstase, og flere klassikere var savnet. Heldigvis er bandets niveau så højt, at den tekniske præstation intet fejler. Og når publikum er begejstret og virker som om, at Peter kunne growle alfabetet med et blast-beat hen over, uden at det slår skår i glæden, så er varen jo leveret. Peter havde nemlig varen med og publikum reagerede med vildt mosphit, der var i bevægelse som snurretoppen i Tivoli. Nogle folk er vågnet op næste dag og har bandet over, at The Rocks gulv ikke er polstret, og det kendetegner en rigtig metalkoncert i den rette ånd.
(Vader: 3)