Metal Magic Festival 6: Ondsindet gendannelse

Dødheimsgard gav en opvisning i frenetisk, sortsindet ondskab, der dog tabte lidt i intensitet henad vejen.

13-07-2013
3

Det var lidt af et scoop, at Metal Magic kunne præsentere det genaktiverede norske band Dødheimsgard i en udgave, der kun spillede numre fra de to første album, ’Kronet Til Konge’ og ’Monumental Possession’. Begge er lektioner i rå og ekstremt ondsindet black metal med hadske tekster om at slå kristne ihjel og hylde Satan. Det lyder klichéfuldt, men begge album er effektive og lidt undervurderede klassikere, og stemningen er reelt kold og ond som på få plader fra midten af halvfemserne. Og meget forskellige fra de eksperimenterende og industrielle techno-black-album, som bandet blev mere kendte for sidenhen, selvom disse måske har vist sig mindre langtidsholdbare end de første.

Bandet har haft et utal af medlemmer gennem tiden, og de stillede – lettere forsinket – op i en trioform med trommeslager, bassist og hovedmanden, guitarist og vokalist Vicotnik, der har været det mest gennemgående medlem i bandet. De gav den fuld gas med klassikere fra de to første skiver, og det var råt og hårdt og gennemført ubehageligt. Desværre var det også en smule ensformigt – dels er materialet ikke vildt fængende (især ikke i en livesituation), dels var lyden, som det ofte er tilfældet til black metal-koncerter, en anelse mudret, og det gav tendenser i retning af det lidt enslydende. Men koncerten overlevede på vildskaben og den pure ondskab og det høje satanitetsniveau.

Forsinket vokalist

Midtvejs gennem koncerten dukkede den tidligere – og altså nok også nuværende – vokalist Aldrahn op (det tror jeg i hvert fald, for det var ikke lige til at høre, hvad der blev sagt til publikum, men det lignede ham i hvert fald) og kom op på scenen. Jeg kunne ærligt talt ikke lige se, om det var planlagt eller uanmeldt, eller om han kom for sent, men med koncertstartens forsinkelse in mente gætter jeg på sidstnævnte. Ifølge rygter på pladsen, som jeg først senere hørte, var hans tilstedeværelse først blevet aftalt dagen før, og det kan jo være en årsag til den eventuelle forsinkelse, som altså måske er spekulation fra min side.

Her var det dog, som om intensitetsniveauet dalede en smule. Hans vokal var i hvert fald ikke ligeså gennemført ond som Vicotniks, og dynamikken ændrede sig også en smule, hvilket fjernede lidt af den stemning, Dødheimsgard havde fået opbygget.

Det ændrer dog ikke på, at Dødheimsgard bestemt var et gensyn værd, og heller ikke på, at de bestemt virkede som et band, der mente det. Det bør blive interessant at følge fremover, uanset hvilken retning de vælger at tage.