09. Womb of Perishableness
10. Throne of Rats
11. Panzer Division Marduk
Ekstra
12. Wolves
4

Hvis der var livemusik til offentlige henrettelser i de gode gamle dage - altså dengang man tog hele familien med på byens torve og betragtede kvægtyve og andre syndere bede om tilgivelse på skafottet - ville Marduk absolut være det ideelle band at hyre til søndagshyggen. Hvis altså ikke de selv hurtigt ville været røget i galgen for djævletilbedelse.

For de svenske sønner af Satan er efter tyve års overlegen succes i black metal-genren stadig noget af det tætteste, man kommer på inkarnationen af musikalsk ondskab. Og med deres nye album ’Serpent Sermon’ nagler Marduk stadig det image fast i det omvendte kors med syvtommersøm. Koncerten denne sene eftermiddag var dog ikke koncentreret om dette seneste opus, men bestod af en sætliste som nærmere bød på en tour de force gennem hele karrieren: Der blev spillet numre fra hele ni udgivelser.

Uden det store gejl trådte de fire svenskere ind på scenen og lagde ud med ’On Darkened Wings’ fra 1993-albummet ’Those of the Unlight’. Et koldt og råt nummer, skrevet i en tid, hvor black metal-miljøet var ligeså ustabilt som nitroglycerin og skræmmende som ind i helvede. Tiden synes dog ikke at have ældet hverken Marduk eller deres musik, og koncerten fortsatte over i ’Nowhere, No-One, Nothing’ (fra forrige brutale skive ’Wormwood’), der tordnede derudad, mens mørke skyer (naturligvis) passerede hen over himlen og sendte en byge ned over de knap 500 mennesker som var troppet op.

20 år uden pis

Titelnummeret fra ’Serpent Sermon’ efterfulgte og bed sig fast i kroppen som en giftslanges sylespidse tænder, og nummeret cementerede, at det faktisk er et af de bedste numre svenskerne har skrevet. Og for fanden, hvor fungerede det glimrede live, mens frontmand Mortuus nidstirrede publikummet med diabolsk foragt. ’Still Fucking Dead’ fra debuten ’Dark Endless’ fulgte trop og gjorde det slående, hvor lidt Marduk musikalsk har gået på kompromis med deres udgangspunkt i rendyrket black metal: Man ikke skulle tro, at der var præcis 20 år mellem de to numre.

Nej, intet pis her, trommer, growl, guitar og bas har altid været de eneste ingredienser i Marduks massakre, og selvom Evil er det eneste originale medlem, har kvartetten aldrig tabt terræn. Helt forståeligt når de hiver numre frem som ’Materialized in Stone’, ’Throne of Rats’ og ’Baptism by Fire’ fra mesterværkerne ’Opus Nocturne’, ’Plague Angel’ og krigsalbummet ’Panzer Division Marduk’, der i den grad gav én lyst til at tilbageerobre denne svenske landsdel, der engang var vores!

Man kan indvende, at vejrforholdene denne dag ikke var af de bedste, skiftevis sol og regn er tåleligt, men voldsomme vindstød forvrængede ofte lyden, der fløj ud af højtalerne som forvildede spøgelser. Ærgeligt, men på den anden side må man igen i år give Malmö high five for at arrangere denne gratis og mangfoldige festival, som de danske kommuner kunne lære en hel del af.

Men det er klart, at det kun gavner Marduks musik at blive fremført i de sene aftentimer på et mørkt spillested, så find kampuniformen frem og stik djævlehornene i vejret når de svenske legionærer henretter dig i København og Aalborg i starten af november. Hail Marduk!