Ekstranumre:
Mind's Mirrors
In Death - Is Life
In Death - Is Death
The Last Vigil
5

Det er ikke altid nemt at gå til koncert en søndag aften. Ofte hører man ikke andet end sin seng, der kalder på én. Desværre for de svenske sludge-doom'ere, Kongh, som Meshuggah havde inviteret med som main support på den skandinaviske del af deres godt 3 uger lange tour, kunne de kun momentvis overdøve min sengs længselsfulde kald. Ikke fordi Kongh spillede decideret dårligt. Deres musik var blot ikke synderligt spændende. Det er bestemt ikke nogen særlig konstruktiv kritik, men nogle gange støder man ind i bands, som ikke vækker noget som helst i én – hverken positivt eller negativt. Kongh blev med andre ord en god gammeldags jævn oplevelse.

Usædvanlig spilleglæde i intime rammer

Anderledes var det imidlertid med Umeå-drengene fra Meshuggah, som leverede deres bedste koncert i lang tid på dansk jord. Måske det var den tætte og intime ramme i et udsolgt Lille Vega, der gjorde udslaget. I hvert fald havde vi med et særdeles veloplagt Meshuggah samt et energisk og indlevende publikum at gøre denne ellers dovne søndag. Meshuggah nøjedes nemlig ikke blot med at spille umenneskeligt stramt, som de har for vane. De kom tilmed ud over scenekanten og udviste energi og spilleglæde, som ikke rigtig oplevedes på Roskilde Festivals og Copenhells store scener i de forgangne år.

Dertil kom, at Lille Vegas lille scene var spækket med ekstra lysudstyr, der hovedsageligt lyste fra scenen og ud mod publikum, så bandet nærmest konstant stod som mørke silhuetter. Denne lyssætning komplimenterede det ligeledes dystre musikalske udtryk på fremragende vis og gav publikum den visuelle del af et rigtigt Meshuggah-show, som ligeledes har været savnet under eftermiddags- og tidlige aftenshows på diverse danske festivaler.

Trods lidt start vanskeligheder

Skal der knyttes en kommentar til sætlisten, så dannede bandets to seneste udgivelser sættets rygrad, mens der blev krydret med lidt gammelt hist og her. Desværre startede det lydmæssigt dårligt ud, hvilket både 'Swarm' og 'Combustion' led under, og det var som om, at bandet lige skulle finde fodfæste. Det fandt de imidlertid hurtigt, så vi kunne nyde blandt andre 'ObZen', 'New Millenium Cyanide Christ' og i særdeleshed 'Bleed' perfekt eksekveret og leveret med imponerende overskud.

Sagt på en anden måde: Meshuggah overdøvede fuldstændig min sengs skrigeri og fik banket liv i mit søndagsslatne kadaver med en koncert i særklasse i en intim ramme, som vitterligt klædte bandet.