17. Doc Holliday
18. Cape of Our Hero
19. A Warrior's Call
20. The Mirror and the Ripper
21. Pool of Booze, Booze, Booza
4

Det bliver ikke nemmere at finde superlativer for hver gang Volbeat triumferer fra en scenekant i Danmark. Da Volbeat fredag nat gik på for at lukke Orange Scene, var det en halv times tid forsinket pga. noget tyndbenet playback, der få timer forinden på imponerende vis havde tiltrukket sig det største publikum overhovedet på festivalen, nemlig popstjernen Rihanna. Frontmand Michael Poulsen var dog heller ikke sen til at pointere, at det fremskredne tidspunkt ikke skulle skrives på Volbeats regning, men fordi Rihannas lejr havde problemer med at fylde anlægget op med præfabrikeret livemusik, der gjorde det muligt for Rihanna at "synge" i halvanden time uden at blive forpustet eller være tvunget til at have mikrofonen op til munden.

Helt anderledes var det med Michael Poulsen. Hans stemme har måske aldrig været stærkere og bedre. Og vi kan skrive nok så meget om den nye guitarist Rob Caggioanos fabelagtige guitarspil, Anders Kjølholms stensikre basgang og Jon Larsens millimeterpræcise trommer. For de gør det alle virkelig godt. Men Volbeats ansigt ud mod publikum er Michael Poulsen, og han er virkelig trådt i karakter som frontmand og er efterhånden i international særklasse. Han fangede øjeblikkeligt de titusindvis af tilskuere, der havde stillet sig op foran scenen, og han slap ikke sit greb, før sidste strofe var ebbet ud i monitorerne.

Og det tog faktisk sin tid. Volbeat spillede en god, lang koncert, der indeholdt alle deres store hits og afsluttede med 'Pool Of Booze, Booze, Booza' fra debutpladen. Således fik de både nikket til den hårde kerne af fans, der har været med siden demodagene, da de spillede for 40 mennesker i Ringsted, Odense og Aalborg, samt de mange tusinde, der siden er fulgt i slipstrømmen på raketten, vi i dag kalder Volbeat!

For der er fart på, og en af hjælperaketterne, der fik sat fart på Volbeats karriere, var singlen 'The Garden's Tale' fra deres andet album. Singlen blev "Ugens Uundgåelige" på P3, og så tog det for alvor fart. Denne aften på Orange havde Volbeat hevet Johan Olsen fra Magtens Korridorer med op på scenen til netop denne sang, så den kunne blive fremført, som den blev det, da den var med til at sparke dørene ind hos det brede publikum.

Johan var dog ikke eneste gæstevokalist denne aften. Tidligere på aftenen havde Kreator fyret den af i Arena-teltet, så det var ikke voldsomt overraskende, at forsanger Mille Petrozza lige kiggede op og sang med på '7 Shots'. Noget, han også gjorde sidste sommer, da Volbeat spillede på Wacken Open Air 2012.

Alt i alt berusede Volbeat Roskilde Festivals publikum med musik i knap to timer og tog derfra med en klokkeklar sejr i natten. Der var også enkelte fyldsange i det lange sæt, og de trækker lidt ned, men bandet cementerede det faktum, ingen længere er i tvivl om: Volbeat er Danmarks ubestridt største rocknavn nogensinde. Og på RF'13 leverede de præcis den vare, som de var hyret til. Det er svært at skrive noget dårligt om det.