Roskilde Festival '15: Islandsk humørkaravane

De islandske stonerrockere i The Vintage Caravan skød med overbevisende kunnen og stor spilleglæde af Roskilde Festival 2015 – og Devilutions dækning af festivalen – i gang med manér.

28-06-2015
3

Roskilde Festival '15 er for Devilutions vedkommende i gang, og hvad mere kan man ønske sig, end at det er lunt og solen skinner, øllene er kolde, folk er glade, og at premierebandet har langt hår og frynser på lædervesten? Ikke meget mere.

Som vi også bekendtgjorde i vores Roskilde-guide, så bringer The Vintage Caravan rent genremæssigt ikke meget nyt frem på stonerrockscenen. Det skulle da lige være, at de trækker en kende mere i en funk-blueset retning end mange af deres ligesindede, men det er ganske lidt, og de gør grundlæggende ikke op med genrens virkemidler som for eksempel den gyngende 4/4-rytme. Det gjorde imidlertid ingenting, for deres eksekvering og spilleglæde var forbilledlig. Fedt var det især at se en bassist, der tilsyneladende havde lyst til at lege med sit instrument. Eneste lille minus ved hans præstation var en lidt for "pappet" fuzzbaslyd. Det kunne dog skyldes PA-anlægget, som teede sig undervejs som under sangen 'Last Day of Light', der sammen med 'Expand Your Mind' ellers var sættets bedste.

Vintage-drengene virkede overvældede over folks respons, som formentlig var mere et udtryk for ren Roskilde-eufori end decideret kendskab til bandet. Forsanger/guitarist Oskar Agustsson prøvede da også at få lidt fællessang i gang under ovennævnte 'Expand Your Mind', men den fangede de færreste publikummer. Det fik mig til at tænke på, at nok har Roskilde Festival image- og publikumsmæssigt gennemgået en stor transformation, men lige præcis opvarmningsdagseuforien forbliver intakt, hvilket var glædeligt og betryggende.

Hvorom alting er, slog The Vintage Caravans fejlslagne fællessang ikke skår i glæden, for det krævede et godt og humørfyldt band – kendt eller ukendt – at skabe den gode stemning, som tilfældet var tidligt søndag aften på Rising-scenen.