Metal Magic '15: Seje kvinder
Metal Magic '15: Seje kvinder
Metal Magic '15: Seje kvinder
Metal Magic '15: Seje kvinder
Metal Magic '15: Seje kvinder
Metal Magic '15: Seje kvinder

Normalt burde det være en fiasko at have gået i pigeskole i over 30 år. Men det gælder ikke for medlemmerne i Girlschool. Her er der ikke tale om, at man er dumpet – man har bare ikke haft lyst til at afslutte.

11-07-2015
4

I sig selv vil pedanter hævde, at overskriften er sexistisk, idet det henvises til medlemmerne i Girlschools køn. Lad så det være. Men det synes nu alligevel i kønslighedens tegn at være relevant at bemærke, at det altså er et af verdens allerførste kvindelige hard rock/heavy metal-bands og at det i særdeleshed er det længstlevende af slagsen, der headlinede lørdag aften på årets Metal Magic Festival i Fredericia. Så derfor tør vi godt gentage: SEJE KVINDER.

Lidt historiske facts

Girlschool blev dannet helt tilbage i 1978. Ja, faktisk spillede guitarist Kim McAuliffe og bassist Enid Williams allerede sammen fra 1975 i bandet Painted Lady.

Den aktuelle udgave af Girlschool består udover af Kim McAuliffe og Enid Williams af trommeslager Denise Dufort, der også har været med fra begyndelsen i 1978 samt af den forholdsvis nytilkomne leadguitarist Jackie Chambers, der kom til i 2000 som erstatning for det oprindelige medlem Kelly Johnson, der desværre efterfølgende døde i 2007.

Det burde herefter være klart for alle, at Girlschool ikke længere er et pigeband, men et kvindeband.
Girlschool har i alle årene spillet en no nonsense heavy metal med inspiration fra punken. Det er derfor ingen overraskelse, at de i begyndelsen delte label med Motörhead og også har indspillet singler sammen med Lemmy og co.

Girlschool 2015

Man kan med rette sige om Girlschool, at det ikke er verdens bedste metal-band, og at de ikke har fornyet sig tilstrækkeligt igennem årene. Det gav sig da også udtryk i sætlisten på Metal Magic Festival, hvor det især var bandets andet – og nok også bedste – album ’Hit And Run’, der lagde sange til sættet. Publikum fik således alle skråle-med-sangene: ’Yeah Right', ’C'mon Let's Go’, ’Hit and Run’, ’Watch Your Step’ og ’The Hunter’ fra dette album, som det nuværende Girlschool da også har genindspillet i 2011.

Men der blev da også plads til andre uslebne perler som bl.a. ’Emergency’ fra debutalbummet ’Demolition’ og ’Screaming Blue Murder’ fra bandets 3. album af samme navn.

"It's the party, stupid. The party"

Girlschool var gode på Metal Magic 2015. Kim McAuliffe synger de fleste sange og på trods af en ordentlig omgang allergi gik det relativt fint. Bassisten Enid Williams synger også et par sange, og hendes vokal er sgu ikke særlig god – men det var den egentlig heller ikke for 30 år siden – ”so what have you lost? – Nothing”. Men skidt med alt det – for Girlschool ville også festen. Det var en fornøjelse af se, at disse halvgamle tøser ville det her, og at de var humoristiske på scenen, hvor især replikkerne mellem Kim McAuliffe og Jackie Chambers og publikum gav en festlig afslutning på udendørsscenen på Metal Magic Festival 2015.

Girlschool er som sagt ikke verdens bedste hard rock/metal-band. Bandet er ikke de allerbedste komponister. Deres sange er skabelonagtige, omend effektive. Bandet har ikke undergået en voldsom positiv udvikling siden begyndelsen. Der er måske derfor heller ikke nogen særlig grund til at dyrke bandets senere udgivelser. Men på Metal Magic Festival 2015 – og her tillader jeg mig at citere arrangør Martin Jørgensen – sparkede de i den grad røv.

Jeg blev virkelig godt underholdt.