Festlig fredag i Aalborg

VinterMetal 2017 blev en selskabelig affære, hvor alle fire bands leverede brændstof til en koncertaften, der fortsatte ud på de sene nattetimer.

+ Aphyxion + E'nemia + Electric Hellride
13-01-2017
Kent Kirkegaard Jensen
4

VinterMetal har efterhånden eksisteret i nogle år, og i 2017 var der igen lagt op til en god fredag aften i det nordjyske. Spillestedet Skråen var, som altid, spillestedet, og i år havde man allieret sig med navne som Electric Hellride, E'nemia, Aphyxion og Hatesphere. I dagene forud for VinterMetal 2017 var det blevet annonceret, at der skal findes fire danske bands, der skal varme op for Metallicas fire koncerter i Royal Arena næste måned, og de to af dem er Aphyxion og Hatesphere. Lobbyvirksomheden for de 10 bands var i fuld flor på de sociale medier forud for aftenens koncert, og det blev da også flittigt debatteret blandt gæsterne mellem koncerterne.

For denne aften var festen mellem koncerterne nærmest aftenens femte band. Det første var Electric Hellride, der med en god portion numre fra en kommende plade og naturligvis singlen 'Referral Mindset' åbnede for Skråens lydanlæg. Electric Hellride, der tidligere har vundet Wacken Metal Battle herhjemme, fik sparket liv i kludene med sange som 'Netherworld', 'Grey Mass Depression' fra 'Come Darkness', Come Light'-ep'en, 'Ghost Army' og ikke mindst den afsluttende 'Installing the Virus'. Der var generelt rigtig mange nye sange i Electric Hellrides koncert, og flere af dem gjorde undertegnede nysgerrig efter deres kommende udspil.

E'nemia fortsatte så festen som det sidste af de af aftenens fire bands, der ikke er med i opløbet om at få en plads i Royal Arena om en måneds tid. E'nemia er mere moderne metalcore og aftenens lokale indslag. E'nemia er nemlig fra Aalborg, og med Jimmy Berthelsen i front gjorde de en udmærket figur, hvor vi med sange som 'Whatever May Come', 'Reckoning' og den nyere 'Shadowside' kom godt rundt i deres materiale. E'nemia var også på VinterMetal for to år siden og fortjener eksponeringen.

Det samme kan man roligt sige om Aphyxion, der synes at have været med i metalmiljøet i en menneskealder, idet sønderjyderne startede i en ganske ung alder. De er ved at blive nogle voksne mænd, hvilket man kan se på scenen og i deres optræden. De er i den grad blevet en sammentømret kerne, og der har da heller ikke været udskiftninger i bandet. De fire venner spiller godt sammen og kender hinanden intuitivt. De åbnede med 'Dark Stains on Ivory' og brølede videre i 'Same Kind of Different', og så var tonen ligesom lagt. Aphyxion har et godt greb om den melodiske dødsmetal og fortjener i den grad det anerkendende nik at få lov at varme op for Metallica. De er en uundgåelig del af den danske metals fremtid, og på VinterMetal 2017 viste de hvorfor. De kan spille og lave musik, der er værd at lytte til, og som lokker folk frem til scenekanten.

Den disciplin mestrer Hatesphere også. Med et hav af plader og koncerter bag sig er Hatesphere unægtelig et af Danmarks største navne p.t. Med Esben Elnegaard Kjær Hansen i front har de en indpisker, der ikke kun kan synge, men formår at gøre publikum til en aktiv del af koncerten. Guitarist og sangskriver Peter Lyse Karmark er stadig bandets sjæl, og med sig har de Mike Park på trommer, Jimmy Bank Fyrstenberg på bas og nyeste medlem Kasper Kirkegaard på guitar. En rutineret flok musikere, der med Hatespheres bagkatalog sjældent skuffer. Det skulle heller ikke blive tilfældet denne fredag aften og nat. For Hatesphere gik relativt sent på og var først færdige på den anden side af midnat. De lukkede og slukkede ikke overraskende med 'Sickness Within' og havde før det trakteret med nogle af de store numre som 'Murderlust', 'Iconoclast', 'New Hell' og 'Floating'.

En aften, hvor bands og publikum var veloplagte, og hvor festen, som sædvanlig fristes man til at sige, fortsatte på Rock Caféen, hvor det mere eller mindre officielle after-party fortsatte til så sent ud på nattetimerne, at det var ved at blive morgen. En enkelt guitarist fra Electric Hellride kom til skade med øjenbrynet, men det var ikke nok til at holde ham fra Aalborgs nattelivs fristelser, hvorfor han blev set dulme smerterne ved fadølsanlægget på førnævnte beværtning. Det gjorde repræsentanter fra samtlige bands nu, og de og arrangørerne festede sammen med publikum både på Skråen og Rock Caféen. Mange fra Aalborgs metalmiljø var samlet denne fredag aften, og det kammeratlige blev i den grad plejet på alle fronter. En af de der hyggelige aftener, hvor der var brede smil overalt.