WOA'16: Triptykon spillede mørket ind
WOA'16: Triptykon spillede mørket ind

Thomas Gabriel Fischer og resten af Triptykon spillede en stærk koncert, der burde behage enhver hardcore-Fischer-fan.

06-08-2016
Jacob Dinesen (arkiv)
4

Thomas Gabriel Fischer og Wacken virker som den optimale kombination af festival og kunstner. Hvilket også blev afspejlet i tidspunkt og scene. Black Stage kl. 20:55. Det helt rigtige tidspunkt, men absolut ikke den rigtige scene.

Det er ikke, fordi Triptykon mangler materiale. Det er godt nok kun blevet til to udgivelser under navnet, men når man samtidig kan plukke efter smag og behag i Celtic Frosts bagkatalog, er det ikke svært at sammensætte en god sætliste eller spille en flot koncert. Det havde Fischer heller ikke problemer med lørdag aften. Det hele startede med ‘Procreation (of the Wicked)’, og så var den aften sat i gang. Med Fischer i topform. Udstyret med sorte øjne som vanligt. Og en utrolig spillelyst.

Er man glad for Celtic Frost, bød aftenen på rig mulighed for at få luftet den indre fanboy. Ud over førnævnte blev det blandt andet til ‘Morbid Tales’ og ikke mindst ‘Obscured’, der naturligvis blev gæstet af Simone Vollenweider. Intenst, smukt og ondt på samme tid. Alt, hvad man kunne håbe på. Inden Vollenweider og hendes smukke lyse vokal forlod scenen, blev publikum benådet med ‘Boleskine House’, der for alvor spillede den mørke nat ind. Smukt at opleve, og live fungerede samspillet mellem vokalerne fantastisk.

I det hele taget var der ikke meget at udsætte på lyden. De enkelte elementer og teknikaliteter i såvel Triptykons som Celtic Frosts musik stod stærkt og tydeligt i det kølige aftenmørke. Et mørke, der passede perfekt og i høj grad gjorde sit for at øge den sanselige oplevelse.

Så mørk og intens, som koncerten var. Så tung og smuk og med udmærket lyd. Hvorfor var Black Stage så alligevel ikke det rigtige sted at spille? Retrospektivt var det nok det rigtige sted, men det er udelukkende på grund af den elendige lyd, der gennem festivalen prægede de to mindre scener i teltet. Generelt ville en mindre scene have været bedre. Intimiteten manglede, og det samme gjorde publikum, omend flere kom til undervejs.

Der er ingen tvivl om, at en mindre scene havde øget intensiteten og oplevelsen af koncerten. Men det var alligevel en fornøjelse at opleve Triptykon. Det var en sublim oplevelse af se Fischer på scenen, selvom det kun blev til lidt over en time.