WOA '14: Huldres svendestykke
WOA '14: Huldres svendestykke
WOA '14: Huldres svendestykke

Huldre opnåede en flot tredjeplads i Wacken Metal Battle, ikke mindst takket være deres særegne musik og en præstation, de sagtens kan være bekendt.

31-07-2014
3

Huldre var bandet, der gik videre fra de nationale runder af dette års Wacken Metal Battle og fik æren af at efterfølge By The Patient, Aphyxion og Electric Hellride som repræsentanter for dansk metal på den store festival syd for grænsen. I år var der større præmier, konkurrencen var også stærkere og Huldre endte med at placere sig bedre end noget andet dansk band tidligere har gjort på i konkurrencen.

Bandet gjorde sig store forberedelser, hvor de brugte mange timer på at gøre dyreknogler klar, udsmykke dem samt køre i skoven for at klippe grene af, hvilket alt sammen skulle være med til at gøre deres 20 minutter lange koncert til en helstøbt oplevelse. Udover selv at gøre rigtig meget ud af sceneudsmykningen, rekvisitter og påklædning, havde bandet gjort et større lobbyarbejde med at give folk midlertidige tatoveringer af deres bandlogo. Disse faktorer kombineret med en ganske respektabel opbakning fra de danske fans på festivalen gjorde, at forudsætningerne for en god præstation var på plads.

De 20 minutter gik da også helt fint. Huldre fik spillet deres bedste numre og vist deres folkemetal i fuldt flor. De gjorde deres ypperste og havde et godt show. Faktisk så godt, at publikum efterfølgende råbte på mere. Koncerten kom dog til at stå en anelse i kontrast til det band, der spillede lige før dem. Spanske In Mute havde en meget energisk forsanger. En kvinde ligesom i Huldre. Genren tillod bare den spanske forsanger at give sig meget mere. Her er Huldre lidt fanget i et univers, hvor det kan være svært at vise publikum, at nu får den altså, bogstavelig talt, på alle tangenter, og man presser citronen fuldstændig.

Ingen kunne på daværende tidspunkt vide, at netop spanske In Mute ville gå hen og vinde konkurrencen. Huldre bør dog på ingen måde ærgre sig. Jo, det må de naturligvis godt. Men set i bakspejlet er en tredjeplads jo virkelig flot, når man tænker på, hvor mange lande, der deltager. Huldres unikke favntag på genren folkemetal, deres gennemførte show og præstation på scenen var utvivlsomt alle bidragende faktorer til, at de fik så flot en placering. 20 minutter er ikke ret lang tid, men Huldre fik så meget ud af det, de kunne.

For dem der ikke så - eller bare dem der vil genopleve - koncerten kan den ses her:
&noredirect=1