8. Kingdom
9. Juular
10. Grace
11. Bad Devil
Jacob Dinesen (arkiv)
4

'Even if you think I'm a fucking idiot, welcome to Wacken 2014 motherfucker'. Sådan indleder Devin Townsend koncertens anden sang 'War', der kommer i kølvandet på 'Seventh Wave', hvor de havde lidt knas med lyden. Devin Townsend er denne dag veloplagt med sine sædvanlige ironiske og selvudslettende kommentarer, hvor han nærmest har gjort det til en fast ingrediens i sine koncerter at undskylde for, at han er fra Canada.

Mellem numrene dedikerer han numre til Ziltoid, der var til stede i dukkeform, og den ene singlekvinde, der ifølge Devin var at finde på festivalen. Generelt blev alt dedikeret til kærlighed, og det onde skulle for en stund gennes væk. Det passede meget godt, nu hvor Devin var presset ind mellem Behemoth og Emperor. Som han selv sagde: "Fuck all that evil bullshit, it's time for science", og så kørte de flotte videokollager ellers fint i baggrunden og bidrog til at skabe den helt unikke stemning, der er til en koncert med Devin Townsend Project.

For det er alt andet end det, der normalt er i metalgenren. Intelligent komik, eftertænksomhed, kærlighed og ikke mindst modet til at stå ved, at disse ting netop er budskabet og ikke er sovset ind i hverken ansigtsmaling, dystre tekster eller anden patetisk sløring, der skal skjule det faktum, at man er lidt loren ved at stå ved det, man egentlig vil sige. Devin Townsend står ved det og gør det helt anderledes. Også selvom han undskylder på forhånd.

Egentlig vil han ikke have det traditionelle metalpjat, men på 'Numbered' får han alligevel en circle pit. Så kan han lære at lade være med at gøre grin med det. Trodsreaktioner er jo alligevel det grundlag, hele metalgenren er skabt på.

Festen slutter med 'Grace' og det største gruppeknus, jeg endnu har set til en metalkoncert. Efter denne flotte finale finder bandet dog ud af, at de stadig har lidt tid tilbage at spille i, før de bliver smidt af scenen. Så lidt improviseret når de lige at klemme endnu en sang ud til de fremmødte. 75 yderst underholdende og velspillede minutter.

Var du ikke til stede, eller vil du bare gerne gense hele koncerten i fuld HD-opløsning, så se den, som den blev streamet fra Wacken Open Air 2014 her: