WOA’16: Hemmelige Immolation
WOA’16: Hemmelige Immolation
WOA’16: Hemmelige Immolation

Immolation mangler stadig at få den anerkendelse, de fortjener, og derfor har kendere af dødsmetal stadig bandet for sig selv. Det stod klart på Wacken.

04-08-2016
4

Immolation er fra New York og har altid stået lidt i skyggen af deres genrebrødre Cannibal Corpse, der også var fra den nordlige østkyst og ikke nede fra Florida, hvor de fleste andre store navne i genren havde base. Desværre for Immolation har de ikke været med i en film med Jim Carrey og generelt bare ikke fået samme opmærksomhed eller anerkendelse fra andre end den helt hårde kerne, der er nede med dødsmetal i en grad, så det virkelig kræver indlevelse og dedikation.

For seks år siden udgav de ’Majesty and Decay’, som vi var svært begejstrede for her på redaktionen. Det var vi ikke ene om. Den står stadig som en af de stærkeste udgivelser i genren i nyere tid. Helt samme høje niveau er ikke på deres seneste ’Kingdom of Conspiracy’, men stilen er den samme, og det er ikke helt dårligt.

På Wacken Open Air 2016 spillede Immolation torsdag aften klokken 20.00, og tidspunktet kunne næppe være meget bedre. Bevares, der blev tabt lidt på gyngerne til de mange, der ville se Whitesnake på True Metal Stage, men de, der blev i teltet, fik en god oplevelse fra Headbanger's Stage. Immolation var kommet for at spille, og deres tekniske dødsmetal bragede flot ud af lydanlægget.

Immolation leverer ganske simpelt varen, og vi har dem stadig lidt for os selv. Denne aften havde vi dem også kun som trio, da den ene guitarist var forhindret i at deltage på grund af helbredet. I tågerne fra udskænkningsstederne fik vi dog ikke præcis fat i, hvorfor han ikke kunne være der. Resten af bandet dedikerede den sidste sang ’All That Awaits Us’ til deres midlertidigt faldne bandkammerat og lukkede dermed ned for en sublim koncert.

Ross Dolan har siden bandets spæde start stået i front for bandet med sin bas og stemme og gør det stadig lige så godt, som da vi oplevede dem første gang i Aalborg i 1996. Vi var voldsomt begejstrede, da de gæstede Aalborg Metal Festival i 2010, og næsten lige så glade, da de spillede i Pumpehuset i 2014. Torsdagens koncert på Wacken lå i slipstrømmen af disse, og Dolan og resten af Immolation hensatte os til dødsmetallens helligste haller med deres tunge musik og sikre levering. Stærkt undervurderet liveband.