Nedtælling til næste studiebesøg

Nedtælling til næste studiebesøg
Svenske Opeth når vidt omkring på deres nye, velproducerede live album ”The Roundhouse Tapes”. Optaget 9. november 2006 er ”The Roundhouse Tapes” den anden live udgivelse udsendt af Stockholmske Opeth, den første værende ”Lamentations”, bandets live DVD fra 2003.

I tiden mellem disse to titler, har den divergerende progressive dødsmetal kvintet kun udsendt en enkelt studieplade, ”Ghost Reveries” fra 2005. Man kunne derfor forvente, denne skives skæringer ville være primus motor på den nye live plade. Dette er i midlertidig ikke tilfældet. Dobbeltalbummets ni titler og halvanden time spænder derimod over syv af bandets otte udgivelser, med mesterværket ”Deliverance” fra 2002 værende det eneste ikke-krediterede studiealbum.

”The Roundhouse Tapes” lægger ud med ”When” fra konceptskiven fra 1998, ”My Arms, Your Hearse”, som sparker det hele mere end voldsomt i gang. ”When” er en sigende indførelse i Opeths flerlagede univers, som den både introducerer os for bandets rødder i black metal samt deres fantastiske forståelse for indfølt sfæriske melankoli. De ældre Opeth sange når generelt nye højder i live form. ”Under The Weeping Moon” fra debutpladen ”Orchid” står specielt stærkt.

Opeth er et liveband, der oftest skuffer gevaldigt. Deres sanges kompositoriske kompleksiteter bliver eksempelvis kun alt for sjældent leveret lige så pragtfuldt, som de bliver det på deres studieindspilninger. Der ud over opererer de med et utal af varierende lydbilleder, som de heller aldrig rigtig har formået at indfange til koncerter. Herpå er sidste års makværk på Roskilde Festival et godt eksempel. Alt dette kan et godt live album dog redde en anelse bod på, hvilket ”The Roundhouse Tapes” også beviser. Produktionen er så krystalklar, at den nærmest bogstavelig talt indfanger den herskende musikalske ånd, som jeg formoder, er grunden til, Opeth formår at stå så unikke, som de gør!? Deres vekselvirkning mellem det onde og det smukke er enestående.

Opeth har set mange udskiftninger i line upet de sidste par år. Skal man bruge ”The Roundhouse Tapes” som målestok, til at vurdere hvorvidt Opeth kan forventes at blive på toppen i nyrevideret udgave, så må svaret uden tvivl blive: ja! Åkerfeldt fyrer som altid for mange pinligheder af mellem numrene, men som live band præsterer de det nærmest umulige, i det de positionerer sig stærkere end nogensinde. Nu tælles der for alvor ned til næste års kommende studiealbum!

The Roundhouse Tapes
3