Stjernedrys over Maiden

Stjernedrys over Maiden
Masser af stjerne-musikere på det nye Iron Maiden-tribute album, men knap så mange ideer og personlig prægning, mener vor anmelder. Som med de fleste andre tributeplader, så er det lidt svært at se hvad man egentlig skal bruge denne Iron Maiden-tribute til? På sin vis er det da meget imponerende at kunne mønstre et så stort fremmøde af kendte metalmusikere, men det virker ikke som om der er blevet lagt så meget energi i numrene, så man kunne godt forledes til at tro at pladen mest er et udtryk for at musikerne keder sig en del i deres fritid. Selvom det er svært at sætte fingre på de forskellige medvirkendes musikalske præstationer så er det på en eller anden måde ikke rigtigt nok. For med undtagelse af "Aces High" med Nuno Bettencourt (ex-Extreme) og Billy Sheehan (ex-Dave Lee Roth, ex-Mr. Big, Steve Vai) på hhv. guitar og bas og "The Trooper" hvor Lemmy (gæt selv hvilket band!) synger, så er det svært at finde udgaver af de velkendte Iron Maiden-hymner, hvor der rent faktisk er forsøgt at forny nummeret eller sætte sit personlige præg på den. Langt hen ad vejen er der tale om genindspilninger af originalerne i lidt mere rockede versioner. Det største argument for at købe pladen må derfor være at det er en mulighed for at høre hvordan Iron Maiden ville have lydt, hvis de havde valgt en allerede etableret sanger i start-90'erne, i stedet for den, mildest talt, talentløse Blaze Bayley. Selv Dee Snider fra Twisted Sister viser sig at have været et bedre valg. Heller ikke på produktionssiden er denne tribute særlig vellykket. Den meget live-agtige lyd som præger Maidens tidligste indspilninger er af producer Bob Kulick blevet erstattet af en tør og kedelig indspilning uden liv. Et, for undertegnede, stort mysterium er i øvrigt hvorfor Paul Di Anno, der som bekendt er tidligere forsanger i Iron Maiden, svinger mikrofonen i "Wratchchild"!? Eftersom at det også var ham der sang den på den oprindelige indspilning til "Killers" albummet, så virker det som en lidt overflødig optræden fra hans side... Af kendte medvirkende på pladen høres blandt andre: John Bush og Scott Ian fra Anthrax, som førnævnt Lemmy samt Mikkey Dee og Phil Campbell fra (gæt stadig selv!), Joe Lynn Turner (Rainbow, Deep Purple), Dee Snider (Twisted Sister), Chuck Billy og Alex Skolnick (Testament) og Tim "Ripper" Owens (Judas Priest, Iced Earth).

Numbers from the Beast – "An Allstar Tribute to Iron Maiden
3