Darkthrone giver igen lyd fra sig

KongKent anmelder seneste opus fra Darkthrone Norske Darkthrone er black metal når det er allermest primitivt, ondt og uproduceret. Og alligevel har det taget en drejning med udgivelsen af ”The Cult Is Alive”, for den blev udsendt med en singleforløber i form af "Too Old, Too Cold". En single fra Darkthrone?! Nu står verden da ikke mere. Det mest ukommercielle band af alle går på kompromis med de værdier, det har naglet fast gennem snart 20 år?!

Og sørme, om ikke også selve skiven udkommer i flere udgaver. Sidder selv med en speciel norsk udgave udsendt i begrænset oplag med eget cover og en musikvideo til single-hittet. Det er da også kun Darkthrone der kan slippe af sted med at filme noget hjemmebryg, hvor Fenriz og Nocturno Culto står og vifter med garnet i en grynet video i den norske natur. Højdepunktet værende Fenriz der sidder og giver os fingeren foran, af alle ting i denne verden, en gammel muggen campingvogn. Det er i sandhed kult – og Darkthrone er i live.

Musikken er Darkthrone som vi kender den. Udgivelsen er lysår mere kommerciel end nogensinde før. Så nu har jeg en "special norwegian edition" stående i min reol med Darkthrone + en single. Det fede er mest at have dem stående, ikke så meget musikken, for den er der intet nyt i. Lidt ligesom singlerne fra Metallicas ”Load” for 10 år tilbage. Det var fedt at samle dem, og nu hvor singlerne ikke længere er tilgængelige i butikkerne er det fedt at have dem stående. Sådan bliver det også med Darkthrone. Det er singlen i cd-samlingen, der er fed, ikke så meget det der er på den.

"The Cult Is Alive"
2