5. Hinstu Dagar
6. Aldrande Tre
7. Lit
8. The Wound
9. Bloodline
3

God Seeds historie fortjener lige at blive ridset op. Gaahl var forsanger og King Ov Hell bassist i det norske black metal-band Gorgoroth. De ragede uklar med bandets grundlægger og guitarist Infernus. Det betød, at de efter en tur i det norske retssystem måtte opgive at optræde under Gorgoroth-banneret. Så i 2009 dannede de to bandet God Seed, der også er en sangtitel fra en af Gorgoroths plader. Forud for det havde de turneret som Gorgoroth, hvor de bl.a. var et af de store trækplastre på Wacken Open Air i 2008. En koncert de siden har udgivet under netop navnet 'God Seed - Live at Wacken'.

King Ov Hell fortsatte ufortrødent med musikken efter nederlaget i retssalene og skrev musik til en plade, hvor Gaahl skulle have sunget. Men Gaahl vendte musikken ryggen og King Ov Hell måtte kontakte Shagrath fra Dimmu Borgir, der så skrev tekster til og sang på 'The Underworld Regime', som King Ov Hell fik udsendt i 2010 under navnet Ov Hell.

Her i 2012 er King Ov Hell og Gaahl så atter forenet på plade og udsender God Seeds debutplade 'I Begin'. En spøjs sammensætning af nyt og gammelt, norsk og engelsk. 'I Begin' er blevet til i studier i Bergen og Oslo fra sommeren 2011 til juli måned i år og er nu klar til at blive udgivet.

Pladens start er hæsblæsende og lige på i åbneren 'Awake', der efter et par minutter udvider sig til at byde på både kvindekor og andet, der varsler lytteren om, at God Seed har mere at byde på end black metal af den endimensionelle variant. Det står dog også hurtigt klart, at der trækkes veksler på den gamle norske skole, bl.a. på 'Alt Liv' og 'Aldrande Tre'. Begge synges på norsk og har nogle fede riffs og melodier, mens sidstnævnte har en velkendt, Burzum-agtig monotoni over sig. Der er i øvrigt lavet en musikvideo til 'Alt Liv', der kan ses på God Seeds Facebook-side, som der er linket til i faktaboksen.

'Hinstu Dagar' er også en noget anderledes skæring, der med klare elementer af rock og industrial viser, at King Ov Hell og Gaahl er gået helt andre veje end da de var i Gorgoroth. Det samme med 'Lit', der har et fedt groove og inkorporerer nogle mere moderne, elektroniske komponenter i God Seeds lyd. Det sidste nummer, 'Bloodline', er en spændende tur i det ambiente og anderledes.

Sammenfattet må man konkludere, at God Seed er langt fra både Gorgoroth og Ov Hell-projektet. Som titlen mere end antyder, er det en ny begyndelse for Gaahl og King Ov Hell. Der bliver måske tematisk fægtet lidt i blinde, men det generelle indtryk er, at God Seed bestemt fortjener en plads på den norske scene for sort metal. Gaahls afstikker til teaterscenen har måske haft en større indflydelse end mange havde regnet med, for der bliver leget med mange forskellige genrer og virkemidler på 'I Begin'. Samlet ender den på tre stjerner. Den er velproduceret og indeholder nogle spændende sange og er forhåbentlig starten på et nyt kapitel i norsk metalmusiks historie.

God Seed består ud over de nævnte herrer af Lost Kilman og Sir på guitar, Kenneth Kapstad på trommer og Geir Bratland på keyboard. Sir kender især Gaahl fra deres fælles fortid i bl.a. Trelldom, mens Geir også er kendt fra bl.a. Dimmu Borgir. Lost Kilman er også med i Grimfist og Kenneth Kapstad varmer også kedler i Motorpsycho. Der er således ingen rookies at finde i bandet. Et band, der om en uge begynder en turné i Europa med Cradle Of Filth. Det bringer dem til Danmark lørdag d. 10. november, hvor de gæster Train i Aarhus.