Wrong Things Right
Understand
Party At The Hill
The Message
Word Is Bond
3

Der er ikke meget nyt under solen, hvad angår den australske hardcore-kvartet Deez Nuts. Bandet spiller og lyder på deres fjerde fuldlængdealbum som intet mindre end Deez Nuts. Det er de til gengæld ganske gode til. Kvartetten holder fast i formularen fra tidligere udgivelser og formår samtidig at blive endnu bedre. Indholdet på ’Word Is Bond’ er stort set det samme: testosteron-pumpende bøllehardcore med uanede referencer og ligefrem stjålen lyrik fra diverse hiphop/rap-kunstnere.  Men er det nu også nødvendigt at ændre på opskriften, hvis det fungerer?

Den australske gruppe har i hvert fald ingen intentioner om at ændre nævneværdigt. ’Word Is Bond’ starter sprudlende ud med den Deez Nuts-klassiske ’Word’. 1 minut og 44 sekunders hardcore, der lægger bund med knusende tung guitar og hvæsende vokalisering. Det er ikke kun på albummets første skæring, at det for alvor er tungt. Overordnet set har pladen et tungere udtryk end tidligere, hvilket er med til at give mere intensitet og effekt på albummets 14 skæringer. Hertil har bandet hentet forstærkninger i form af flere fine hardcorevokalister. Blandt højdepunkterne skriger Andrew Dijorio fra Stray From the Path løs på ’Party On The Hill’, mens Comback Kids Andrew Neufield på klassisk vis brøler med på den ellers småkedelige ’Behind Bars’.

Før vi når til det i hardcoresammenhæng lidt uoriginale gæsteoplæg fra Neufield, serverer Deez Nuts en af albummets bedste skæringer i form af ’What’s Good?’. Her mixes pladens tunge, nakkevridende elementer med thrashlignende breaks og JJ Peters’ effektfulde vokal. Et nummer, der virker på plade, og som uden tvivl vil sætte gang i diverse hardcoremoves i en live-kontekst. Sammen med den singalong venlige ’What I Gotta Do’ og den satans tunge ’Chess Boxin’ fremstår førnævnte skæring som pladens absolut bedste. Afslutningsvis leveres albummets titelnummer, der ganske fint opsummerer hele albummet: Et godt nummer, der på ingen måde udfordrer lytteren, men består af enkel, elegant og helvedes tung hardcore. Alt i alt et kompetent udspil og et udspil, der er bedre end gruppens forrige udgivelse, ’Bout It! (2013).

Der skal ikke herske nogen tvivl: Er man til Deez Nuts, er der ingen vej uden om ’Word Is Bond’. Har man ikke kendskab til australierne, men ynder bands som Comeback Kid eller The Ghost Inside er det ligeledes værd at kaste sig over Deez Nuts’ 2015-opus. Når det er sagt, bliver det småtrivielt i løbet af de 14 skæringer. For at afslutte med det store spørgsmål stillet til start (er det nødvendigt at ændre på opskriften, hvis det fungerer?), vil det korte og simple svar i denne sammenhæng være: Nej, det er trods alt hardcore. Lægger man hovedet i blød og tænker over det lidt længere, er der dog ingen tvivl om, at det vil klæde Deez Nuts at ryste posen og gå i tænkeboks, og hvad man nu ellers gør i sådan en situation.