Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Grindcores svar på 'Chinese Democracy'

Populær
Updated
Grindcores svar på 'Chinese Democracy'

Efter otte års ventetid er Cretin tilbage med kedelig proto-grind.

Kunstner
Titel
Stranger
Dato
05-12-2014
Trackliste
1. It
2. Ghost of Teeth and Hair
3. The Beast and the Drowning Bucket
4. Knights of the Rail
5. We Live in a Cave
6. Sandwich for the Attic Angel
7. Stranger
8. Mister Frye, the Janitor Guy
9. Mary is Coming
10. Honey and Venom
11. Freakery
12. They Buried the Lunchbox
13. Husband?
14. How to Wreck Your Life in Three Days
Karakter
1

Cretin har eksisteret siden 1992, men holdt en femårig pause mellem 1996 og 2001, da bassist Matt Widener tog en tur i marinen, og guitarist og vokalist Marissa Martinez fandt på, at hun skulle lave computerspil. Bandet spiller en blanding af dødsmetal og grindcore med fokus på et forholdsvis højt tempo, growlet vokal og 2-3 minutter korte sange.

‘Stranger’, der er bandets første albumudgivelse i otte år, består således af 14 korte sange, der samlet varer lige omkring 32 minutter. Albummet kunne dog sagtens have været meget kortere eller have taget otte år og lidt mere omtanke at lave. Alle sangene lyder mere eller mindre ens:uUinspirerende guitarriffs og wannabe-Slayer-soloer – smidt ind på må og få, som var det uden omtanke – og en sanger, der med sin hæse, raspede version af en bøllehardcore-vokal det meste af tiden lyder, som om hun er lige ved at miste pusten.

Det føles ikke hurtigt nok til rigtigt at være grindcore, og det virker ikke gennemtænkt nok til rigtigt at være dødsmetal. Jo jo, der er da, som nævnt, et forholdsvist højt tempo pladen igennem, men det virker bare aldrig rigtig som en helhjertet energi- eller vredesudladning, og kombinationen tager bare, ja, energien ud af sangene. Når Martinez f.eks. i ‘Knights of the Rail’ lidet opfordrende råber et tomt “War!”, føler jeg ikke noget.

Hvis man orker det, kan man efter et par gennemlytninger begynde at forsøge at tyde Martinez’ påtaget brutale brøl, og heller ikke her er der særlig meget at komme efter. Tag f.eks. en sang som ‘We Live In a Cave’, der tilsyneladende handler om at bo i en grotte, bortføre folk, der udspionerer én, og tvinge dem til at bo sammen med én: “Forget who you were/ Find yourself new/ Reborn, you are new!/ We live in a cave/ (In her dark we are new)”. Indrømmet: Jeg lagde ikke megen energi i at analysere mig til en højere mening bag lyrikken.

‘Stranger’ føles som et uærligt, lidt fjollet og dårligt gennemtænkt album og er således ikke meget mere værd end et skuldertræk. Albummets absolutte højdepunkter er de små fjollede lydklip, bandet har lagt ind her og der, som på ‘Ghost of Teeth and Hair’, hvor man sidst i nummeret kan høre, hvad der lyder som en ringeklokke fra en cykel. Højdepunkter, ikke fordi de rent faktisk er sjove, men fordi de leder opmærksomheden væk fra musikken et kort øjeblik. Og hvilken fornøjelse dét er!