4. Nights In White Satin (08:09)
5. Sylvia (04:46)
6. Hocus Pocus (07:09)
7. Medley: All Of The Above /
Stranger In Your Soul (24:34)
4

Det er ikke mange bands, hvor udgivelsen af livealbum og live-dvd'er overstiger udgivelsen af studiealbum. Dette er ikke desto mindre tilfældet for Transantlantics vedkommende. Fire studiealbum er det blevet til siden debuten i 2000. ’KaLIVEoscope’ er femte livealbum fra bandets side og hertil kommer en hel række af live-dvd'er. ’KaLIVEoscope’ er da også at finde på dvd.

Men man kan dog sagtens argumentere for, at ’KaLIVEoscope, kommer på et rigtigt tidspunkt. Transatlantic har således aldrig været mere populære end på nuværende tidspunkt, hvor de med udgivelsen af studiealbummet ’Kaleidoscope’ i januar i opnåede et egentligt gennembrud med top 10-placering i Tyskland og Nederlandene og top 30-placering i flere andre lande.

Det er derfor heller ikke overraskende, at bandet har valgt at anvende optagelser fra henholdsvis Nederlandene og Tyskland. Koncerten fra Tilburg i Nederlandene udgør cd-udgivelen samlet over 3 cd’er og koncerten fra Köln udgives på dvd-udgaven.

Transatlantic består som sædvanligt af Roine Stolt (Flower Kings) på guitar, vokal, percussion og ekstra-keyboards, Pete Trewavas (Marillion) på bas, Neal Morse (ex-Spock's Beard) på keyboards, akustisk guitar og vokal og Mike Portnoy (ex- og nuværende i alt muligt) på trommer og sang. Med på ’Kaleidoscope'-turneen var tillige Ted Leonard (Enchant, Spocks Beard) som ekstra guitarist.

Veloplagt band

Koncerten dækker hele bandets levetid med sange fra alle fire studiealbum. Dog er hovedvægten, som titlen antyder, naturligt nok lagt på sange fra ’Kaleidoscope’. Der er ikke en finger at sætte på den musikalske udførelse, og bandet virker usædvanlig oplagte. Man fornemmer klart, det ikke kun er pligten og pengene, der trækker medlemmerne på scenen.

Hvis man ikke er dedikeret fan, kan man godt synes, at en koncert, der strækker sig over tre timer er lige vel rigeligt af det gode. Men der er jo naturligvis ingen, der tvinger én til at tage det hele i et hug.

Coverleg

Transatlantic har efterhånden rigeligt selvkomponeret materiale til at fylde en hel koncert ud. Men i lighed med mange gange tidligere, så bliver der også plads til lidt cover-leg på 'KaLIVEoscope'. Denne gang er det først det gamle Moody Blues-nummer ’Nights in White Satin’, der bliver taget under kærlig behandling. Herefter spiller Transatlantic det nederlandske prog-band Focus' to klassikere ’Sylvia’ og ’Hocus Pocus’. Da koncerten foregår på nederlandsk jord, bliver det naturligvis mødt med begejstring. Ikke mindst fordi keyboardspiller, fløjtenist, sanger og komponist i Focus Thijs Van Leer kommer på scenen og medvirker i Transatlanctics fine fortolkninger af de to sange.

Det er svært af fremhæve nogle af sangene på albummet frem for andre. Transatlanctic fans har garanteret også mange forskellige favoritter. Men der er helt sikkert meget at hente på dette overflødighedshorn af et livealbum. Det gælder såvel for Transatlantic fans som for fans af traditionel progressiv rock og progmetal.