Valgaldr
Galgviðr
Surtr Sunnan
Gullaldr
Níðhöggr
1

Varg Vikernes har været produktiv siden han kom ud af fængslet og har således udgivet tre plader på tre år. Først var der 'Belus' i 2010, året efter 'Fallen' og nu her i 2012 kommer så 'Umpskiptar'. Denne plade tager sit udspring i en velkendt islandsk kilde med navnet Völuspá. En gammel islandsk saga, der er skrevet i versefødder kaldet fornyrðislag. Det oldnordiske sprog, som Völuspá er skrevet i, har Varg så valgt at genoptage, og han synger således på dette hedengangne sprog på hele 'Umskiptar'.

Det betyder, at lyrikken ingen mening giver, medmindre man selv er lærd nok i dette sprog eller allierer sig med en oversættelse et eller andet sted på internettet. Musikken er lige så uforståelig. Der er ikke samme bid i guitaren, som der har været på tidligere Burzum-udgivelser. Det hele virker kedeligt.

Nuvel, Varg Vikernes har aldrig gjort noget for andre end sig selv, så den introverte stil kan man til nøds blåstemple. Problemet er, at han som kunstner ikke rammer ret mange publikummer med denne plade. Godt nok forsøger han at fortælle os om denne fantastiske tid, og ifølge manden selv er det en ærlig og vigtig plade, med et mindst lige så vigtigt budskab.

Jeg kan bare ikke finde rundt i den. Musikken er kedelig, og teksterne er uforståelige. Budskabet drukner i middelmådig midtempo metalmusik, der ikke får nogen op af stolene. Min dom bliver derfor kun en stjerne. Den får han for at være ærlig og gøre en begavet indsats. Det må man trods alt tage hatten af for. Men ligesom Metallicas og Lou Reeds mislykkede 'Lulu', så kvitterer jeg ikke med flotte karakterer for noget, der ikke lyder godt. Så hellere indrømme, at jeg ikke forstår en klap af det,  for i stedet at sætte 'Det Som Engang Var' på og huske Burzum for noget bedre end det her makværk.