06. Slow Death
07. The Seers
08. The Plague
09. Forsaken
10. The Eldest Tree
2

På ‘Black Magic’ er der som sædvanligt i genren helt tydelige Black Sabbath- og Pentagram-referencer at finde, men også en smule præ-Sabbath okkultrock-inspiration a la Coven og Black Widow. Der er både pumpende bas- og guitarstykker med palm-mute, som man kender fra Dio-æraen, riff med tyngde, som i de gode gamle dage, og folk-klingende lejrbålsguitar tilføjet himmelskuende okkult skønsang med rumklang. Alt sammen pakket ind i en behagelig produktion.

Ja, måske endda lidt for behagelig, for der er ikke rigtig noget, der stikker ud; der er faktisk på intet tidspunkt noget, der føles tilnærmelsesvist farligt på færde – hverken når der synges om Satan eller om sort magi.

Sangene på ‘Black Magic’ er alle behagelige, lyttervenlige skæringer med ganske fine musikalske præstationer, gode riff og soli, fin vokal. Men uden kant eller megen personlighed. Selv efter en del gennemlytninger og en hel aften med pladen på repeat har ingen af sangene sat sig sådan for alvor fast eller givet et varigt indtryk af noget banebrydende eller varigt interessant bekendtskab. Dog er pladen spækket med stykker, der sagtens kan nikkes eller tappes i takt med med fødderne. Den ville gøre sig ganske fint som en slags metallens eller heavy rockens svar på muzak; til en aften derhjemme med gutterne og en kasse bajere eller på roadtrippet. Men igen helt ufarligt og uden punch.

Som sådan er ‘Black Magic’ altså hverken dårligt eller decideret kedeligt, men det har en tendens til at falde lidt i et med tapetet og gør altså ikke noget bemærkelsesværdigt, udover at rokere lidt om på og letfordøjeligt genfortolke nogle af de mere dystre musikalske ideer, der opstod på 60’ernes og 70’ernes rockscene.

Med proto-doomens genopblomstring over specielt den sidste håndfuld år dukker der band efter band op på den internationale heavyscene, der alle giver deres version af arven efter Black Sabbath og datidens mere obskure orkestre, og der er rigtig mange bands, der gør det utrolig godt – der er endda de bands, der formår at gøre noget nyt og spændende med denne den første ægte heavy metal-genre.Men det er ikke Brimstone Coven. Så har du begrænset tid til nye musikalske bekendtskaber, behøver du ikke lægge din energi her; anser du til gengæld ikke din tid for at være alt for dyrt købt, er der ganske fin heavy-nostalgi at hente på ‘Black Magic’.