04. Verbund
05. Eiswanderer
06. Letzte Sonne
07. Idyll (bonus track)
08. Unendlich (bonus track)
4

Der Weg Einer Freiheit blev dannet i 2009 af kammeraterne Tobias Jaschinsky og Nikita Kamprad. De udgav snart deres selvbetitlede debut, der i kun 200 eksemplarer hurtigt blev udsolgt. Derefter en EP i 2011 og så opfølgeren 'Unstille' i 2012. Alt imens bryggede undergrunden og efterhånden er de blevet så populære, at de lagde Blastfest for deres fødder i fjor og nu er klar med den tredje plade, der hedder 'Stellar'. At dømme ud fra sangene er den lige præcis, som titlen antyder.

For det er samme form for black metal, som flere andre, nyere bands er begyndt på. Det atmosfæriske blandet med en minimalistisk tilgang til sangskrivningen og så den lille krølle på halen, at Der Weg Einer Freiheit synger på tysk. På mange områder minder bandet således om danske Solbrud. Selvom det ville være oplagt at nævne Endstille, så er der faktisk ikke så mange lighedspunkter mellem de to bands udover nationaliteten. Solbrud, amerikanske Deafheaven og Wolves in the Throne Room er nok mere oplagte navne at nævne, hvis man vil have en pejling på, hvilken genre og stilart Der Weg Einer Freiheit bevæger sig i. Læserne kan her lytte til åbningsnummeret 'Repulsion', som deres pladeselskab Season Of Mist har lagt op:

Tyskerne har også en god sans for melodi og stemning på sangene, mens vokalen bevæger sig i forskellige retninger af skrig og brøl. Her er det på sin plads at nævne, at Nikita Kamprad har overtaget tjansen som sanger efter at Tobias forlod bandet i 2012.

Tyskernes helt egen sti til friheden trædes via komplekse sangkonstruktioner, der bevæger sig på kanten af det klassiske black metal og den stil, der også inkorporerer klassisk musik og tilsammen giver trancelignende b-stykker, hvor der lægges op til at lukke øjnene og blot nyde stemningen i musikken og lade tankerne vandre af den førnævnte sti. Et godt eksempel på det er pladens andet nummer 'Requiem'.

Med sange, der gerne er otte, ni eller helt op til 11 minutter lange er der også masser af plads for sangskriverne at udfolde sig på når de maler med den brede pensel og kommer vidt omkring. Helt i stil med førnævnte genrebrødre fra både Danmark og USA, hvor inspirationen kan spores tilbage til navne som mægtige Dissection og Emperor. Faktisk er deres tre minutter korte nummer 'Verbund' vel egentlig pladens svageste, netop fordi det hurtigt bliver et nummer, der minder for meget om traditionel black metal.

Der Weg Einer Freiheit har dog samlet set skabt en vellydende og velproduceret plade, hvor der er kælet for orkestreringen og resultatet er en medrivende plade, hvor vokalen, guitarerne og stemningen opsluger lytteren på en måde, som anmeldere sjældent bliver det anno 2015. Den består af seks numre, men kommer også i en digipak-cd version med to bonusnumre.

Det er ikke så lang tid siden, at de gav koncert på Templet i Lyngby. Nåede man ikke det så gæster de til sommer bl.a. Graspop Metal Meeting i Belgien og Hellfest i Frankrig for blot at nævne nogle, af de festivaler, de besøger til sommer.

Her til sidst får læseren det ni minutter lange nummer 'Eiswanderer'.