1. The Duke
2. Culling
3. Still Echoes (live)
4. 512 (live)
5. Engage the Fear Machine (live)
2

Wayne 'The Duke' Ford var fan af Lamb of God og kom i kontakt med bandet før en koncert i Phoenix tilbage i 2012. Siden holdt forsanger Randy Blythe kontakten med Ford, der allerede i 2012 led af leukæmi. Desværre døde han i 2015, og med 'The Duke' udsender Lamb Of God en ep i hans ære og får samtidig gjort opmærksom på nogle velgørende formål samt en kronisk mangel på donorer, der kan hjælpe med knoglemarv til de sygdomsramte. Blythe ville egentlig have haft åbningssangen 'The Duke' med på sidste års 'Sturm und Drang', men resten af bandet valgte den fra i sorteringsfasen.

Nu udkommer den så særskilt, og det er nok også mere passende. For 'The Duke' stikker lidt ud i forhold til den metal, som Lamb of God normalt laver. Blythes vokal er ren flere steder, og kompositorisk er der også mere tale om et rocknummer end metal. Det klæder dog bandet at vise den facet. Det andet nummer er 'Culling', der er klart mere i tråd med den stil, som vi kender fra bandet. Her kan læseren høre titelnummeret:

Resten af singlen er tre numre fra førnævnte plade i live-versioner. 'Still Echoes' er optaget på Rock am Ring i 2015 samt '512' og 'Engage the Fear Machine' fra Bonnaroo Festival i sommer. Alle tre sange optaget i en udmærket kvalitet for livenumre.

Det er dog naturligvis de to reelt nye numre, der skal trække læsset her, hvor livenumrene er det sædvanlige fyld, der smides på, når et band lige skal have smidt et par studienumre på gaden. Her får Lamb of God dog nogle sympatipoint for deres engagement i deres fan og for at gøre opmærksom på sygdommen. I forbindelse med udgivelsen lavede Blythe også en auktion, hvor alle midlerne, der kom ind, gik direkte til førnævnte leukæmiforskning.

Som single er der dog ikke så meget at komme efter. 'Culling' er nok det nummer, der som nævnt er mest i tråd med Lamb Of Gods stil, så den smider vi også lige til læseren.

Singlen er henvendt til bandets fans. Det er en middelmådig udgivelse, der dog historien taget i betragtning nok kan forsvares.