7. Huge Onyx Wings Behind Despair
8. Pallid Reflection
9. Siding With the Titans
10. Succumb to This
11. Sinfonia
3

De seneste år har Cradle Of Filth lavet nogle konceptplader, bl.a. på 'Godspeed On The Devil's Thunder' og 'Darkly, Darkly, Venus Aversa'. Det har affødt lidt kritik af bandet. Måske har de valgt at lytte til kritikken. Denne gang er Cradle Of Filth gået tilbage til den velkendte formel, hvor der blot skrives sange uden nogen tematisk forudbestemt dagsorden.

Med 'The Manticore And Other Horrors' fejrer Cradle Of Filth således også deres 10-plades jubilæum. De har været meget konsekvente siden debutpladen 'The Principle Of Evil Made Flesh' og næsten på klokken udgivet et album hvert andet år. Det er blevet til gode og mindre gode plader. Det store spørgsmål er så, hvor 'The Manticore And Other Horrors' placerer sig.

For her 20 år inde i bandets historie burde der efterhånden være luget ud i de fans, der ikke bryder sig om Cradle Of Filths stil. Og for de, der er tilbage, er den nye ikke nogen afvigelse fra tidligere pladers indhold. Det er de samme pompøse opsætninger, vilde skrig fra forsanger Dani Filth og inkorporationen af forskellige teatralske og symfoniske opsætninger såvel musikalsk, lyrisk og tematisk. Cradle Of Filth har hele deres karriere kredset omkring gotik, romantik og den snert af black metal, der stod klarest på debutpladen og som siden hen støt og roligt er trådt i baggrunden for de andre inspirationskilder.

Her på 'The Manticore And Other Horrors' er det faktisk titelnummeret, der virker bedst og netop viser, at bandet stadig kan levere deres kerneydelse. Denne gang er der tilsat en knivspids mellemøstligt inspirerede instrumenter. Derefter kommer 'Frost On Her Pillow', der er en god sang med en endnu bedre guitar, mens 'Huge Onyx Wings Behind Despair' efterfølgende starter med en pudsig elektronisk intro.

Faktisk er det midten af pladen, der er bedst. For 'Pallid Reflection' har også sine momenter og en god rytme, som danner fundamentet for sangen. Men selvom Cradle Of Filth mener, at de er gået tilbage til rødderne og med inspirationskilder fra både Lovecraft, bondage og alt andet godt med sort eyeliner og latex, så er der ikke meget nyt under solen (Lovecraft var ellers ikke lige typen, der gik med sort eyeliner og latex, red.). Pladen har sine momenter og er præcis, som man kunne turde forvente af Cradle Of Filth.

Jeg kvitterer derfor med tre gennemsnitlige stjerner. Pladen er bestemt ikke dårlig og heller ikke nyskabende. Nedenfor kan du se og høre den officielle musikvideo til 'Frost On Her Pillow' og se om du kan blive tiltrukket af Cradle Of Filths helt eget musikalske univers.