4. Postmortem
5. Mengele's
6. Golem
7. Chained
8. Godslayer
2

Da 1349 blev dannet, var det utvivlsomt trommeslager Kjetil-Vidar 'Frost' Haraldstad', der trak overskrifterne. Sammen med forsanger Olav 'Ravn' Bergene var de trækplastrene, og man ventede spændt på, hvad den ufejlbarlige tekniske ekvilibrist bag gryderne i Satyricon mon ville med dette projekt, der bar det ildevarslende og pestbefængte navn '1349'. Det viste sig på pladerne 'Liberation', 'Beyond The Apocalypse' og 'Hellfire', at det var noget særdeles aggressivt og meget hurtigt black metal. Siden har 1349 med varierende grader af succes forsøgt at eksperimentere lidt med deres lyd og udtryk, hvor 'Demonior' fra 2011 er den seneste før denne nye plade. Anno 2014 er vi nået dertil, hvor både cover og titel er lidt anderledes end tidligere.

'Massive Cauldron Of Chaos' er direkte oversat en kæmpe heksekedel af kaos. Det er desværre ikke helt det indtryk, lytteren efterlades med, når pladen er blevet hørt igennem nogle gange. Godt nok er der stadig masser af den klassiske, hurtige black metal, som 1349 og specielt trommeslageren er kendt for at kunne præstere med begge arme bundet bag ryggen. Men det er ikke specielt farligt. Godt nok er der noget besynderligt fængende og melodisk på singlen 'Slaves', ligesom nummeret 'Postmortem' både deler titel og stilart med Slayer. For 1349 er ikke bare ren black metal, men gør, som så mange andre disse dage, der blander forskellige stilarter og bestemt ikke er bange for at lade høre, at de lader sig inspirere af andet og mere end blot mørke gåture i de dybe skove og kolde fjelde i Norge.

Se den officielle musikvideo til 'Slaves' her:

Desværre bliver det bare aldrig rigtig varmt i denne heksekedel. Det er lidt for tilbagelænet, og ofte lyder musikken lidt som netop Frosts hovedband, Satyricon, på et tidspunkt har lydt. Det er ikke kun trommerne. Bemærker man guitar, vokal og opsætning af sange som 'Exorcism' og den ellers udmærkede og afsluttende 'Godslayer', så trækker det veksler på førnævnte band.

Der, hvor 1349 adskiller sig, er klart på vokalen. Ravn lyder, som Ravn plejer at lyde, og drister sig også til at udvide sit repertoire, præcis som så mange andre gør disse tider. Så på sin vis unikt og alligevel forbandet forudsigeligt. Det er lidt trist, for mens der er god guitar på 'Chained' og nogle af de førnævnte sange, så efterlades man med et lidt kedeligt indtryk af pladen. Har man hørt Satyricon omkring og efter årtusindeskiftet, vil 'Massive Cauldron Of Chaos' ikke bidrage med meget nyt, ligesom 1349 altså er set og hørt mere sultne, aggressive og oprigtige end på denne plade.

Så 'Massive Cauldron Of Chaos' er ikke nogen voldsom heksekedel af kaos. Nærmere forudsigelig black metal tilsat thrash, punk og dødsmetal. Her bliver 1349 pludselig en del af en kæmpe gruppe af bands, der begår sig inden for samme felt. Da de var hurtige og fandenivoldske, stak de ud fra mængden. Det gør de ikke længere. Pladen er ikke vildt dårlig. Bare alt for anonym for et band som 1349.