1. Square Hammer
2. Nocturnal Me
3. I Believe
4. Missionary Man
5. Bible
2

Det er efterhånden ikke længere nødvendigt at nævne, at Ghost fra Sverige er nogle gode sangsmede. Men vi gør det alligevel for en god ordens skyld. Singlens første nummer 'Square Hammer' bekræfter dette. For Ghost kan både skrive et godt riff og et lyrisk omkvæd, der fungerer. Sammenligningen med landsmændene fra ABBA er måske stadig lige lovlig præmatur, men ikke desto mindre er der noget om det. Dog på en noget lavere målestok. For nok er Ghost blevet store i metalmiljøet, men samme verdensomspændende fænomen, som Bjørn, Benny, Agnetha og Anni-Frid er og var, kommer Ghost næppe nogensinde i nærheden af at blive.

Ghost er dog virkelig dygtige til det, de gør. Deres fuldstændige visuelle koncept, der stjæler med arme og ben fra den kirke, de med ironisk distance latterliggør, er så gennemført, at det ikke lader meget tilbage at ønske. Omend det går hen og bliver en anelse paradoksalt, at Ghost kopierer deres fjendes virkemidler så åbenlyst. Det er en del af teatret, og det er også blevet en del af musikken.

Det, der startede med den messende 'He Is' på 'Meliora', får lov at strække ben her på 'Popestar' med 'Square Hammer'. At kirkelyden for alvor får lov at gøre sit indtog og dermed fuldende det kunstneriske ægteskab, som Ghost har med kirken. Nummeret kan høres her:

Derudover er dog ikke meget at skrive hjem om. 'Popestar' har et virkelig stærkt nummer i 'Square Hammer', men derfra går det bare ned ad bakke. For resten er covernumre, og vi tager dem her for en god ordens skyld.

'Nocturnal Me' er et cover af det britiske rockband Echo & the Bunnymen. Originalen kan findes på deres fjerde studiealbum 'Ocean Rain' fra 1984.

'I Believe' er et cover af den engelske elektroniske duo Simian Mobile Disco, og har man en computerspillende fodboldfan gemt i sig, vil man nok kunne genkende sangen fra spillet FIFA 2008.

'Missionary Man' er et cover af ingen ringere end Eurythmics, som havde et ganske stort hit med netop dette nummer i 1986 og 1987, da de udsendte pladen 'Revenge'.

'Bible' er et cover af det svenske rockband Imperiet, der havde en kort karriere i firserne. Deres tredje plade 'Synd' fra 1986 havde dette nummer, og her rammer Ghost for alvor lyden, som de havde stor succes med på nummeret 'He Is'.

Tematisk kan man således se på såvel sangvalg og bands, at Ghost i den grad læner sig op af det elektroniske og poppede, mens de serverer det i deres egen version af rockmusik, som de har forfinet siden debutpladen 'Opus Eponymous'. 'Popestar' er sådan lidt en single, der sendes ud af større bands, når de skal holde gryden i kog. Ghost er i øjeblikket på turne i USA. I begyndelsen af 2017 er det planen, at de skal afslutte deres turne i Europa, hvorefter de går i studiet for at lave en opfølger til førnævnte 'Meliora'.

'Popestar' skal således bare tilfredsstille de fans, der ikke har nok i de tre plader, de allerede har udgivet. Som udgivelse er den tyndbenet med kun én original komposition, men hvis man kan lide Ghosts lyd, så er de fire covernumre hver især ganske vellykkede. Det er Ghosts mest afdæmpede udgivelse i kraft af sangvalget. Så kunne man lide 'He Is' er 'Popestar' lige så nem at konsumere som en oblat. Kunne man ikke, vil man nemt kunne få singlen galt i halsen.