6. Save Me
7. Your Light
8. Alone
9. Break The Glass
10. Tied Down
3

Debutpladen fra Forever Still er en sammensmeltning af såvel ”gammelt” og nyt materiale. Vi skriver gammelt i citationstegn, for så gamle er sangene derfra heller ikke, og det er jo en naturlig ting, at debutpladen består af det bedste materiale, man har på hånden til den første tur i studiet. Udgivet på selveste Nuclear Blast, der er et af de største og vigtigste musikselskaber i de tunge genrer.

'Tied Down' er reelt sangene fra to af deres singler og derefter fire nye numre. Pladen starter med 'Scars', der byder på de tre numre, der var på singlen af samme navn. Derefter følger de tre numre fra 'Save Me'-singlen, hvor den sidste er netop den langsomme næsten-ballade 'Save Me', som bandet også har fået lavet en musikvideo til.

Vokalen minder flere steder mere om Alanis Morissette end Tarja Turunen, Anette Olzon, Cristina Scabbia og andre kvindelige forsangere i metalmiljøet, der ikke growler ligesom Angela Gossow og hendes efterfølger Alissa White-Gluz, som Maja Shining minder mest om, når man vurderer på koncertoptrædener. Det er klart vokalen, der bærer den moderne, melodiske metal, som Forever Still spiller. Maja Shinings vokal spænder vidt fra den helt rene til det dybere. Det er tydeligt på 'Miss Madness', der kan ses her:

På de nye numre starter 'Your Light' stærkt og beviser, at Forever Still endnu ikke er færdige med at udvikle sig. Der bliver leget med elementerne og eksperimenteret i forskellige retninger rent stilmæssigt, der bestemt ikke er nogen kritik, men netop understreger, hvordan de som musikere afsøger de kroge, der måtte være inden for deres felt. Guitarerne er gode, afmålte og komplementerer førnævnte vokal godt, ligesom bunden i bas og trommer på intet tidspunkt føles hverken anstrengte eller anonyme. Der er en god harmoni instrumenter og vokal imellem. Også når bandet inkorporerer keyboards og piano.

Tematisk er Forever Still befriende hudløst ærlige, og teksterne er mere om kampen med ens egne, indre dæmoner end om så meget andet. Om at være menneske med hud, hår og de tanker, vi har om os selv. Det passer godt til deres musik, der til tider er storladen og melodisk, men også favner det rå udtryk, hvor Maja Shining endda drister sig til at give et brøl her og der.

'Tied Down' er en udmærket debutplade, der viser et band i en udviklingsfase, der næppe er afsluttet endnu. Deres udtryk ligger i den moderne metal, hvor paralleller til Lacuna Coil, The Gathering og Evanescence sagtens kan drages og det ikke kun pga. den kvindelige forsanger. Det er den storladne komposition, der sammen med vokalen gør udslaget her. Om Forever Still bliver lige så store, er naturligvis endnu uvist, men potentialet er der.

Forever Still kan skrive sange, melodier, Maja Shining kan synge, og med lidt flere penge til næste plade kunne det samlede resultat blive en helstøbt oplevelse af de bedre. Som det er her, står 'Tied Down' som en debutplade, hvor de første sange er løftet direkte fra de foregående singler og fire nye numre. Vi vælger dog at fokusere på det potentiale, der bestemt er til at fornemme.

Forever Still er netop nu på turné i Europa med netop Cristina Scabbais Lacuna Coil, hvor de rammer København i Lille Vega fredag d. 28. oktober 2016.