8. Isle Of Evermore
9. Babylon Vampyres
10. Lucifer
11. Unchain The Light
12. A Restless Heart And Obsidian Skies
5

Det forarger sikker nogen, og det bekræfter manges fordomme om power metal, og vi kommer da heller ikke uden om det, ’Ghostlight’, syvende udgivelse fra det store rock-metal-opera projekt Avantasia, der er orkestreret af Tobias Sammet, rummer nummeret ’Mystery of a Blood Red Rose’, der er udvalgt til at være et af de ti numre, som deltager i det tyske Melodi Grand Prix. Så er det sagt! Det let Meat Loaf-lydende opus ’Mystery of a Blood Red Rose’ er et forsøg på at gå i fodsporene af legender som Johnny Logan, Celine Dion, Tommy Seebach og Lordi. Og fred være med – det er et meget fængende og catchy nummer, som balancerer lige på grænsen mellem kitsch og stort. Men det fungerer.

Vigtigere er det dog, at det herfra kun bliver bedre. Sammet er en fremragende sangskriver, måske den bedste inden for power metal, men han har også en dygtig hånd, når han skal vælge de rigtige sangere til sine kompositioner. ’Let the Storm Descend Upon You’ er et kæmpe opus med både Ronnie Atkins, Jorn Lande, Robert Mason og Sammet selv, og ’The Haunting’ en rå sag med selveste Twisted Sisters Dee Snider i front, mens Sharon den Adel fra Within Temptation er formidabel i balladen ’Isle of Evermore’ . Men det mest imponerende er, hvor meget han får ud af Geoff Tate, tidligere Queensrÿche og nu Operation Mindcrime, der reelt set ikke har leveret en overbevisende præstation siden starten af halvfemserne! På ’Seduction of Decay’ er han i sit livs form og leverer både vredt, hidsigt, varmt og indlevende med formidable melodier og understøttet af et tungt og grumt riff.

Men også vores hjemlige helt Ronnie Atkins fra Pretty Maids står bag flere gode præstationer, og Helloweens tidligere supersanger Michael Kiske finder for alvor hjem til power metallen i hænderne på Tobias Sammet. I det hele taget har det været en rød tråd i Avantasia at få det optimale ud af forskellige sangere på netop deres hjemmebane, men alligevel i det pompøse univers, som Sammet har skabt i løbet af de sidste 15 år.

I forhold til den lidt middelmådige forløber ’Mystery of Time’ har materialet denne gang meget mere pondus, bedre melodier og først og fremmest mere variation, fordi der er skruet kraftigt op for de hårdere numre, uden at det er gået ud over det episke og storladne, der er Avantasias og Sammets force. Derfor er ’Ghostlight’, trods flirten med Melodi Grand Prix, et af de bedste power metal-album i dette år, måske endda årtusind.