04. Death Worship
05. The Black Projector
06. The Second Coming of the Pig
07. Deus Irae
08. Jericho
4

Der er langt mellem black metal-bands fra Frankrig, som virkelig kan noget seriøst med genren. Og seriøst frem over stepperne vil franske Hell Militia uden tvivl. Bandet har ti år på bagen og er nu aktuelle med deres tredje udgivelse med titlen ’Jacob’s Ladder’.  Der er intet pis med de her franskmænd, hvis musik tordner derudaf og efterlader et indtryk af at være en musikalsk tornado.

Stilen er meget lig Marduk, men, om muligt, i en endnu mere beskidt og voldsom udgave. Der er konstant smæk på musikken, som isnende koldt afspejler det lyriske univers, med antikristne budskaber og slagtning af menneskearten.

Titlen refererer til den bibelske historie om Jakob, der drømmer om en stige, som fører op til himmeriget. Men det sikkert mere sandsynligt, at Hell Militia har taget navnet fra Adrian Lynes gyser af samme navn fra 1990, med Tim Robbins i hovedrollen som den plagede Vietnamveteran, der hjemsøges af morbide hallucinationer. En ret overset og skræmmende gyserfilm, som kryber én koldt ned af ryggen. Lige som Hell Militias musik gør.

Titelnummeret åbner skiven, og efter en kort intro fra en film får man nogle forstyrrende riffs kastet i hovedet, inden helvede bryder løs og musikken banker af sted. Kvartetten spiller super tight og med en smerteligt brutal fart. Frontmand Meynachs dæmoniske growl får væggene til at ryste og dommedag til at nærme sig.

Nummeret ’Sternenfall’ åbner stemningsfuldt ud med lettere forvrænget guitar og henleder tankerne på Burzum. Et gennemført godt nummer hvor musikken skriger af ondskab hele vejen igennem. Hell Militias stil trækker på den kompositionsmåde, hvor den hurtige black metal bliver krydret med mismodige passager med kun guitar. Specielt mellemstykket i ’The Black Projector’ må fremhæves her som værende klasseeksemplet på, hvor vellykket bandet får denne stil til at fungere.

Hell Militia skriger måske ikke af nytænkning inden for den sorte genre, men spiller dedikeret stilen som var den oprindeligt ment. Primitivt, koldblodigt og hamrende brutalt. Det er musikalsk mord i Satans navn og kan meget vel være årets bedste black metal-udgivelse.