4. Another Song To Sing
5. House Of Air
6. Aeon
7. Ride On
8. Battle To Be Seen
4

Danske Sea spiller hard rock, og i deres korte levetid på bare tre år er der allerede blevet refereret fyldigt til blandt andet Led Zeppelin. Det var også dette tydelige sammenligningsgrundlag, der for alvor tændte interessen hos mig, da jeg oplevede Sea for første gang til Nordic Noise i maj måned.

’Eyes Of Sedona’s tonenedgang i verset og Anders Brinks tilhørende melodilinje er da også nærmest en kopi af Zeppelins ’Stairway To Heaven’, der efterfølgende lyder som en blanding af Deep Purples ’Highway Star’ og Black Sabbaths ’Paranoid’. Men også Chris Cornells vokal trænger sig på i referencerammen, som albummet bevæger sig fremad, og musikken gennemsyres af en melodisk logik og stramhed, som dén Muse med rette er kendt for. Musikken er dermed en gennemført blanding af tight, velskruet rock med eminent vokal og overbevisende instrumentering fra bandets fire medlemmer.

Virkningsfulde banaliteter

Musikkens akse er simpel. Det er virkelig ikke den dybe tallerken, der roterer på afspilleren, og klichéerne mæsker sig i Seas gennemtævede form og lyd. Er bandet så ikke bare endnu et ligegyldigt affaldsprodukt, der sammen med de andre pikrockere hiver niveauet ned i minus? Ikke just.

Sea har nemlig den kærkomne ekstra finesse, der kaldes nosser, og sammen med afpassede temposkift i numrene og førnævnte potens giver det bandet et hørbart overskud og ekstra niveauer at lege i. Dette understreges af forsanger Anders Brink, hvis vokal er en stærk og vital demonstration af, hvor meget det betyder, når stemmen holdes i fuldregister og kommer helt nede fra maven med sådan en kraft, at hjerte og lunger må hænge i for ikke at følge med ud.

Som vi kender det

Der er naturligvis trukket på al meningsgivende tradition inden for hård rock. Formen kender alle, og kort sagt er det som at komme hjem, hvis ens musiksamling primært består af rock. Med Sea i upcoming-poolen er den hellige rockgrav velforvaret, og albummet er en stærk debut, der om noget kan bane vejen frem for et yderst velspillende rockband, der har potentiale til at få verden til at ligge for deres fødder.