7. Dying Light
8. Iron City
9. Leviathan
10. Off With Their Heads!
11. Towers of the Serpent
3

Warbringer udsender i dag deres fjerde album, der som det første går væk fra tematikken i titlerne, der på de forrige udgivelser skulle starte med ”W” ('War Without End', 'Waking into Nightmares' og 'Worlds Torn Asunder'), men ’systemet’ som sådan er der ikke afveget fra: Som på de tre foregående album indeholder ’IV: Empires Collapse’ 11skæringer, der har en samlet spilletid på ca. 40 minutter.

Warbringer har bibeholdt sprælskheden i de hurtige riffs, som er et omdrejningspunkt, de insisterende har fulgt siden starten for snart 10 år siden. Stilen er baseret på traditionel thrash metal, som den lød, da det hele startede, og det er også en genre, som de ligger højt rangeret i blandt nyere thrashbands. For som på de foregående udgivelser er også dette album aldeles stramt eksekveret på alle fronter, denne gang uden at blive for mekanisk af den grund.

Bandet har gennemgået næsten lige så mange udskiftninger af medlemmer, som de har sat flueben ved enhver metalmusikers våde drøm, for ud over at have været på turné med Napalm Death og Suffocation, Kreator, Nile, Testament, Obituary, Overkill og Exodus, kan de kreditere producere som Gary Holt (Exodus, Slayer live), Bill Metoyer, der har produceret for bl. a. Slayer, Six Feet Under, Cattle Decapitation, og senest Steve Evetts ,der kan skrive Hatebreed, The Dillinger Escape Plan, Sick Of It All og Sepultura blandt flere på cv’et.

Inspiration fra fortiden

Musikalsk er der heller ikke langt til referencerne hos flere af thrashens kronede konger som Kreator, Exodus og Slayer, og selv om det er hørt før, er det absolut ikke skidt, for det er en genre, der havde det godt, hvor den var, og bortset fra den moderniserede lyd hænger Warbringer i den grad fast i de forgangne dekader. Tak for det.

Deres vigtigste post er stadig besat af frontmand John Kevill, der har været med fra start og tydeligvis også efter denne udgivelse, er Warbringers brand udadtil. Både trommeslager, guitarist og bassist er skiftet ud så sent som i 2011, men Warbringer lyder, som de plejer. Det er en næsten fascinerende insisteren, og de har mere end én gang fået prædikatet ’kedelige’ på sig af samme årsag, somme tider fortjent – på dette seneste udspil knap så meget.

Liveudgaven af california-bandet er en anderledes dynamisk oplevelse, men ’IV: Empires Collapse’ er en solid udgivelse, der hverken sprænger rammerne eller skriver historie, men indfrier forventningerne hvis man har savnet Warbringer for dét, de nu gør bedst. Gamle som nye medlemmer spiller konsekvent og præcist, og Kevills hidsige brøl i front sørger for, at alt er, som det skal være.

Warbringer gæstede os sidst på Roskilde Festival i 2012, men vender tilbage til dansk jord d. 16. februar 2014 i Lille Vega sammen med Iced Earth, og hører man til dem, der mener, at albumudgaven af Warbringer er lige træg nok, kan en liveoplevelse med bandet varmt anbefales herfra, for John Kevill er over det hele som en nærværende og smittende frontmand, der nok skal få sat scenen i brand.