9. Nisi Credideritis, Non Intelligetis
10. The Motives of the Machine
11. Singularities
12. Loves
13. The Fire Around the Lotus
5

De svært uudtalelige englændere Enochian Theory (prøv selv: E-Know-Key-An) er en af den slags bands, der har umådeligt god tid. De har ingen betænkeligheder ved at lade et tema udvikle sig over flere minutter og kun langsomt ramme et klimaks, hvis det da overhovedet gør det, og ikke kun fungerer som en uendeligt lang overgang. Deres tredje plade opleves af samme grund også mere som en rejse ud i lydflader, stemninger og inciterende riffs end rummende egentlige sange.

Stilartsrundfart

Genremæssigt er progressivt rock en på gang rammende men også fattig beskrivelse for at et band, hvis ambitioner rækker i alle retninger, og 'Life… And All It Entails', og ligeledes giver det heller ikke helt mening at sammenligne med andre bands, selvom der selvfølgelig er perioder, hvor inspirationskilder kun svagt skjules. Men der er lange passager af ren ekkoindrammet guitar, tunge riffs, inciterende leads, ren vokal og store harmonier, skingre skrig, klaverstykker brøl, særprægede ubestemmelige lydeffekter, keyboardblokke og som nævnt og meget vigtigt – en stor tålmodighed omkring brugen af tid til at skabe musikken.

Tiden værd

Kvartetten arbejder med at lade forskellige melodier, der umiddelbart intet har med hinanden at gøre, flyde sammen – enten understøttende eller som var det 2 eller 3 sange i samme moment. Derfor bliver det også et album, som man er længe om at lytte igennem, komme til bunds i eller ligefrem få et indgående kendskab til, og denne anmelder er slet ikke nået så langt endnu i en udgivelse, der helt sikkert gemmer på endnu mere og som konstant vokser.