Klenodier i nyt perspektiv

Klenodier i nyt perspektiv

Med 'The New Tomorrow' blander Witherscape ikke deres inspirationer ligeså uhæmmet som på debuten, men leverer i stedet en fin og homogen lille samling af primært covernumre, men også et godt nyt nummer og en alternativ version af en allerede udgivet sang.

The New Tomorrow (EP)
08-12-2014
1. The New Tomorrow
2. Defenders Of Creation (cover, Warrior)
3. A World Without Heroes (cover, Kiss)
4. Out In The Cold (cover, Judas Priest)
5. Dead For Another Day (non-metal version af 'Dead for a Day' fra debuten)
4

Dan Swanö ser ud til at have lagt udgivelsestørken bag sig med sidste års Witherscape-album, der nu følges op med en ep, og det endda næsten samtidig med at han og Nightingale også har nyt ude. Witherscapes debut fik rosende ord med på vejen fra Devilution sidste år, og det er også i denne anmeldelse, at man må kigge, hvis man vil vide lidt mere om konstellationen med den legendariske Swanö og hans nye kompagnon Ragnar Widerberg.

Ep-udgivelsen er en slags opfølgning på den glimrende debut og et livstegn og en appetitvækker inden det andet album, som forventes udgivet sent i 2015. Måske af samme årsag holdes kortene, der fortæller om bandets kommende retning, tæt ind på kroppen. Med mindre der skal ses større hints i valget de tre covernumre, som det bliver til på den fem sange lange ep. Versionerne af Warriors 'Defenders of Creation' ('Figthing for the Earth', 1985) og Kiss' 'A World Without Heroes' ('The Elder, 1981) er meget tro mod de originale versioner, men der er dog sket en opdatering mod en lidt mere nutidig lyd, og så er Dan Swanös varme, rene vokal noget anderledes end den mere lyse 80'er-fremføring. Numrene lyder godt i Witherscapes lydbillede og er bestemt værdige hyldester til de to bands.

Mere interessant er dog coveret af Judas Priest og dette bands 'Out in the Cold' fra 'Turbo' i 1986. Her får de to svenskere nemlig rystet posen på finurlig vis, så sangen pludselig lyder som noget, der kunne have været med på Queensrÿches 'Operation: Mindcrime', dog med en mere rocket vokal a la dn Geoff Tate benyttede senere i karrieren (fx omkring 'Hear in the Now Frontier'). Naturligvis – og heldigvis  – stadig med et tykt aftryk af Dan Swanös glimrende stemmebånd.

Den hårde metal er lidt på standby

Det nye nummer, som også er titelnummer til udgivelsen, virker mere 80'er-orienteret med masser af symfonisk og storladen stemning i grænselandet mellem (prog)rock og metal. Og passer på den måde stærkt sammen med de udførte coverversioner. Der var dødsmetalliske signaturer på debuten, men den slags er holdt til et absolut minimum her, hvor det kun bliver til en lille growlsekvens, der ligger oveni et interessant staccato-riff-passage. Det er et rigtigt godt nummer med både god vokal og fede riffs.

Sidst på skiven ligger et nummer, der med undtagelse af et tilføjet ord hedder det samme som et nummer på debuten. Det er da også "bare" en ny fortolkning af nummeret, hvor de to herrer bag har leget med, hvordan sangen 'Dead for a Day' ville tage sig ud, hvis sangen intet metallisk spor måtte have. 'Dead for Another Day' er resultatet, og eksperimentet falder udmærket ud med sine stærke og fængende melodier samt en udmærket solo, der får lov at være elektrisk i modsætning til rytmeguitaren. I sammenhæng med de andre numre og de stemninger, de formår at skabe, så er det en anelse tamt og mest interessant, hvis man nyder Dan Swanös rene vokal og kender originalnummeret og er nysgerrig efter at vide, hvordan arrangementerne er blevet lavet om. Og på den side er der også lidt at komme efter på trommerne, som uden at forlade kravet om at holde metal-elementer ude alligevel undervejs omkring soloen formår at bygge op til noget mere intenst end den rolige baggrundspuls, den ellers giver i sangen.

Svenskerne har trods genbrug og lånt materiale lavet en ep, der virker ganske relevant og ikke blot som fyld for at vinde tid (og pladeselskabets goodwill) inden en ny udgivelse. Desuden fungerer den godt som en slags svar på, hvor bandets inspiration blandt andet kommer fra, når det ikke er den mere (døds)metalliske del, der er i fokus.