Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

En gigantisk størrelse

Populær
Updated
En gigantisk størrelse
En gigantisk størrelse

Med en skamrost debutplade med Metallicas gamle producer ombord er Defecto klar til at erobre verden. I den anledning slog vi kløerne i ophavsmanden Nicklas Sonne for at høre om det ambitiøse bands fremtidsplaner.

Københavnske Defecto har ulmet i undergrunden, siden deres selvbetitlede ep udkom i 2012. Deres progressive metal slog straks fast, at det var et band med både evner og ambitioner. Efter lang ventetid har gruppen så endelig sendt deres fuldlængdedebut på gaden – og ’Excluded’ indfrier alle forventninger.

En plade med ”international klasse” skrev kollegaen Henrik Bro i forrige uge og kvitterende med fem fortjente firkanter.

Folket har såmænd også fået øjnene op for Defecto. Der var fuldt hus forrige weekend, da rockklubben High Voltage i København lagde hus til koncert og releaseparty for pladen.

Men hvorfor har debutpladen været så længe undervejs, og hvad er fremtidsudsigterne? Vi har talt med ophavsmand, sanger og guitarist Nicklas Sonne for at blive klogere på gruppen og ’Excluded’.

Hvordan beskriver du selv Defectos stil?

”Vi er et band, som implementerer mange forskellige elementer i vores musik med store korarrangementer, symfoniske arrangementer, tyve guitartracks, legende baslinjer og aggressive, storladne vokaler. Det er en stor mundfuld for alle lyttere, og jeg tror, at man skal lytte musikken igennem mindst ti gange for at få alle detaljerne i de forskellige kroge af lydbilledet med.”

Jeres ep udkom i 2012, der samme år blandt andet indbragte jer Underground Music Awards-prisen. Hvorfor har i været så længe om at følge op med ’Excluded’?  

”Alle sangene på 'Excluded' har fulgt mig gennem mange op- og nedture. Jeg har været igennem nogle hårde kampe de sidste fire år, som jeg ikke kan komme nærmere ind på. Men jeg kan sige, at det tog mig til 2015, før jeg kom oven på igen.

Dette er også en af grundene til, at pladen har været så længe undervejs. Jeg startede faktisk med at skrive de første sange til ’Excluded’ tilbage i 2010. Titelsangen er faktisk den "ældste" sang på pladen, som selvfølgelig sidenhen er blevet optimeret igennem flere omgange.”

Handler pladen så om dine personlige kampe?

”Rent personligt er 'Excluded' for mig blevet en gigantisk størrelse. Alle teksterne handler om forskellige følelser beskrevet i billedsprog. Titelsangen handler om et af de mest sensitive emner i mit liv –  især en periode i min barndom og opvækst, hvilket også kommer til udtryk visuelt i artworket.”

’Excluded’ har allerede modtaget god kritik. Hvilke forventninger har du selv til pladen?

”Med den rette strategi og den rette fremgangsmåde kan denne plade blive anerkendt og falde i god jord i lande som især Tyskland, Japan, Finland og Sverige. Vi oplever også en masse lyttere fra Rusland. Så størrelsen afhænger meget af, hvilke lande der er interesserede.”



Flemming Rasmussen, der stod bag Metallicas store plader i 80’erne, har været med i processen. Hvordan kom samarbejdet med ham i stand for et dansk band uden en eneste pladeudgivelse?

”Jeg blev for nogle år siden kontaktet af Jan Langhoff, sangskriver og producer på nogle af Aquas mest populære sange i sin tid, som fortalte, at han havde hørt min musik på Facebook. Han sagde blandt andet, og jeg citerer: 'Vi skal rive Europa rundt med din musik. Det er det perfekte marked til præcis det, du laver'.

Efterfølgende, da vi havde snakket frem og tilbage om nogle af mine numre, og han var kommet med feedback, input, coaching og idéer, fortalte han, at Flemming Rasmussen og ham var i færd med at opstarte et pladeselskab. Det blev desværre ikke til noget. Men vi havde lavet en deal, så Jan og Flemming endte alligevel med at være producere på 'Excluded'.”

Betød det noget særligt for jer at arbejde sammen med Flemming Rasmussen?

”Vi var selvfølgelig hele vejen igennem superinteresserede i et samarbejde med Flemming Rasmussen. For det første fordi han har produceret en af vores største inspirationer, nemlig Metallica, men også fordi vi følte, at det kunne give os en pondus og en gennemslagskraft, som andre unge bands ikke havde på daværende tidspunkt i karrieren.”

Hvad har Flemming Rasmussen helt konkret betydet for resultatet?

”Har har endt med at lave en udførlig masterering af pladen sammen med mig i sit studie, Sweet Silence, og løbende i mixningsprocessen guidet mig grundigt igennem en masse mixningsrelaterede spørgsmål, som tillod mig at højne mit eget mixningsniveau til det, som pladen er endt med at byde på.”



Hvad skal der ske nu? I afholdt og spillet til jeres releaseparty på High Voltage i København, men hvad mere? Venter der en turne i Danmark eller udlandet?

”Lige nu kan jeg ikke sige mere, men vi bliver snart offentliggjort til vores hidtil største koncert i Danmark, og vi afventer netop detaljer om en europaturné med et 350k+ fans på Facebook-band, som vi er blevet tilbudt.

Snart kommer vi til at spille koncerter rundt omkring i det danske land, og vil stræbe efter at få jobs i de nærtliggende lande også. Vores PR-mand har fremvist os på en stor international musikmesse i Japan for nylig, hvor han fik interesserede kontakter derovre, men også i Finland, hvor vi måske også kommer til at skulle spille nogle koncerter. Disse er ved at blive planlagt, as we speak.

Vi har således planer om, at indspille vores næste album til efteråret, det er allerede skrevet og skal bare fintunes.”

Men i forhold til ambitioner for Defecto, hvordan får du det til passe ind sammen med, at du også er sanger i både Theory og Malrun. Hvordan prioriterer du tiden mellem Theory, Malrun og Defecto? Og hvad prioriterer du mest?

"Jeg aldrig indgår i et projekt, som jeg ikke dedikerer mig 100 % til, selvom det af og til er med masser stress og meget lange arbejdsdage og nætter.

Men Jeg sørger for, at min prioritering af bands og opgaver i forbindelse med dem er struktureret og planlagt nøje. Med dette mener jeg, at jeg sørger for at meddele de respektive bands, hvad jeg kan bidrage med, og hvad jeg ikke kan bidrage med. For eksempel er det i Malrun Patrick, som er primær komponist, og så står jeg for al vokal samt melodier og lyrik. Det hændte dog alligevel, at jeg skrev de fleste riff i titelsangen på vores seneste album, 'Oblivion Awaits', men så fintunede Patrick det.

I Theory er jeg fritaget fra det meste. Jeg skal "blot" indsynge vokaler, som er skrevet på forhånd. Dette piller jeg dog lidt ved og sørger for at gøre det til mit eget udtryk. Jeg skal dog også mixe og masterere Therorys kommende debutplade.

Men Defecto er min musik, skrevet, komponeret og arrangeret 90 % af mig. Det er ikke en hemmelighed, at det er dette projekt, jeg vil gøre alt i verden for at få til at blomstre. Defecto vil altid være mit hjertebarn.”