Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Kunsten at udnytte tiden

Populær
Updated
Kunsten at udnytte tiden
Kunsten at udnytte tiden
Kunsten at udnytte tiden
Kunsten at udnytte tiden
Kunsten at udnytte tiden

Først anmeldte vi bandets fine pre-release show, så skamroste vi debutalbummet, og nu kommer interviewet med Helhorse, for det ville være unaturligt ikke at følge op på de flotte ord.

Kunstner
Titel
Mikkel Wad Larsen
Distributør
Fotograf
Jacob Dinesen

Mikkel Wad Larsen var flink til at fortælle Devilution lidt om processen fra pladeindspilning til release. Det er selvfølgelig Helhorse, det handler om. Bandet, der indtil for nylig hed Dødning, og som udgav debutalbum i slutningen af februar.

Tillykke med pladen og det veloverståede pre-release show, der jo blev til en fin fest på The Rock...

Det var en helt genial fest. For os var det totalt forløsende endelig at kunne præsentere pladen live fra start til slut. At folk så skulle dukke talstærkt op og vise så meget støtte – ja, vi er dybt taknemmelige.

Jeres plade har jo egentlig været færdig længe, og det er svært at forestille sig, at Mighty Music ikke har været inde med et bud tidligt, men der gik ret lang tid, før I offentliggjorde, at der kom til at stå Mighty Music på skiven. Detaljer i kontrakten, som skulle på plads eller hvad?

Kontraktforhandlingerne gik fint. Det var et spørgsmål om at finde den rigtige deal, og få afklaret hvilket pladeselskab der for alvor var interesseret, og det var en meget lang proces.

Hvordan I har oplevet ventetiden, som I ser ud til at have brugt smart, for I har jo fået mere og mere "hype" undervejse, eksempelvis fra Sort Søndag og Torsdags Tons?

Jeg er glad for, at du syntes at vi har udnyttet tiden godt. Vi valgte nemlig vende den, til tider, langsommelige "label shopping-proces" til noget positivt og spille så meget som muligt, blive bedre og bedre og med jævne mellemrum smide nye tracks ud, så vi havde en fornemmelse af, hvordan folk ville modtage vores kommende plade. Det har været vildt fedt at blive spillet i Torsdags Tons, da det rammer mange lyttere og gav masser af god feedback.

Man ikke kommer nogen vegne uden et godt produkt - det har I og det er det vigtigste skridt. Men du er jo også kendt i miljøet som en musikentusiast med et bredt netværk og erfaring med at arrangere koncerter. Hvordan har I udnyttet dette i processen for at skubbe bandet frem?

Det allervigtigste er netop produktet. Mit personlige netværk har jeg udnyttet på en så naturlig måde som mulig. Jeg synes ikke, jeg har været rundt og skubbet Helhorse ned i halsen de arrangører, jeg kender. Det har mere handlet om, at give bandet plads som support eller lignende, hvor det passede godt ind. Jeg er også heldig, at have et godt management, som klarer den slags arbejde for os.


BLICHER OG HESTEN


Og lad os lige dvæle lidt ved jeres nye navn, som I har fra et digt – årsagen til navneskiftet kan man allerede læse udførligt i seneste Metalized – men det her med St. Steensen Blicher… Er det rent tilfældigt, at I lige ramte et digt fra den noble herre, eller dyrker en eller flere af jer i bandet dels dansk litteratur og dels nordisk mytologi?

Søren, vores bassist, er en meget belæst herre. Han faldt over digtet og elskede øjeblikkeligt historien og lyden af Helhesten. Han begyndte at grave dybere ned i fænomenet, og da han fremlagde sin version – Helhorse, så lød det megafedt, og det passede perfekt til det, vi gerne ville.

Men det er ikke ligefrem det frodige Ask Yggdrasil på jeres cover. Coveret er stemningsfuldt og på sin vis enkelt - hvad er tankerne bag og sammenhængen til teksterne eller titlen 'For Wolves and Vultures'?

Coveret er tegnet og designet af Bo Blond Daugaard, som spiller i Only The Dead og Doublestone, og vores manager Sidsel Christensen. De har skabt en rigtig fed sammenhæng og stemning som spiller perfekt ind i titlen.

- Titlen skal illustrere den variation og det kulturelle mix, der udgør Helhorse. 'For Wolves and Vultures' skal understrege det faktum, at pladen rummer forskelligartede tracks. Der er både noget for ulven og for gribben. Der er sange, som er lavet til druk og bajere, men også sange til det mere eftertænksomme og indadvendte.

I har jo allerede været godt rundt i Danmark, og udlandet er jo heller ikke ukendt for jer, i hvert fald Benelux-landene. Hvor ligger det største fokus, nu hvor pladen er udkommet?

Det er et klart mål for os at få så mange shows som muligt. Både for at udbrede kendskabet til os, men også for at blive et endnu bedre band og lave en endnu bedre plade næste gang. Vores primære fokus ligger pt. på tre markeder – Danmark/Skandinavien, Tyskland og Benelux.

Vi har en booker fra Gearbox Agency, som arbejder rigtig hårdt på at få shows sat op herhjemme og i Sverige/Norge. Derudover har vi indgået et samarbejde med en stærk promoter i Tyskland, som tidligere har arbejdet med for Nuclear Blast med navne som In Flames, Nightwish, osv. Vi håber på at spille en masse koncerter i vores nøgleterritorier og få skabt en ny fanbase.


ROSKILDE – DEN EVIGE DRENGEDRØM

Fortæl lidt om showet til By:Larm – er det en helt almindelig koncert for et band, eller er der nogle andre "rammer", når det også lidt er en showcase for Roskilde Festivalen? Og ja, hvordan gik det?

Det var generelt en ret fed oplevelse. Vi blev behandlet godt, og det var sjovt at spille med andre genrer, end det vi er vant til, som Lucy Love og Datarock.  Når det er sagt, så skal jeg være ærlig og sige, at vi sgu havde nerver på. Det er lidt af en udfordring, at stå foran musikprofessionelle med armene over kors, der tjekker dig ud.

Det var ikke vores bedste koncert, teknisk set, men vi angreb scenen med enorm meget energi og power og havde en fed aften.

Og det var jo en showcase for Roskilde Festival – står I på scenen til sommer på Dyrskuepladsen?

Det er et brændende ønske for os at spille på Roskilde Festival. Alle bands vil gerne spille på Roskilde, og vi synes, at det er et naturligt skridt i vores udvikling. Vi vil gerne udfordres og presses, da det er den måde vi udvikler os på og bliver et bedre band, så lige nu kan vi ikke gøre andet end at håbe på, at vi har gjort et indtryk på festivalen.

Der var jo kortvarigt gratis Jim Bean til jeres pre-release show. Hvad vil Helhorse egentlig anbefale af drikkevarer med procenter for at klare første del af jeres en sang som 'Get Drunk, Get Mad, Get Even'?

For at få den optimale nydelse ud at ’Get Drunk…’ gør man følgende: bunder 5-10 store fadøl, tyller så meget Jack D som muligt, slammer 4 Fernet Branca, tyller en halv flaske Jim Bean… og så er man klar til at  ’Get Drunk, Get Mad, Get Even’, haha!

Og lad os da slutte af med Helhorse-videoen til just omtalte sang. Find sprutten frem og gå amok!