AMF'12: Insisterende dødsmaskine
AMF'12: Insisterende dødsmaskine
AMF'12: Insisterende dødsmaskine

Decapitated stillede op med tekniske øretæver i et dødsmetal-inferno, hvor frontmanden endnu engang fik vist, hvordan døden fester.

03-11-2012
4

Stress ... Kender du lyden af trommestikker der bankes mod et bord eller i fine tilfælde en såkaldt trommepad? Tik-tik-tik-tik i et afsindigt tempo. Sådan lød det længe i det store, fælles bandrum, hvis man var en af dem med adgang dertil. Decapitateds trommeslager var ikke ene om den disciplin i lokalet, men han var i hvert fald en af de mere grundige med opvarmningen til en tur ved tønderne på scenen. Og da showet gik i gang, forstod man med al tydelighed hvorfor: Der slappes ikke af, og det spil er ikke noget, man bare lige sætter sig på trommestolen og går i gang med.

Men han var bestemt ikke ene om at have hurtige hænder. Specielt på guitaren blev der riffet igennem, men bassistens fingre var skam heller ikke mindre ferme. Decapitated er sport på højt plan - og ikke kun for de udførende, for frontmand Rafał Piotrowski forstod virkelig at piske liv i publikum. De lange dreadlocks fik flyveture, men selvom det var ond musik, så optrædte manden med et livsglad glimt i øjet, og publikum fik masser af smil, når han udtrykte sin tilfredshed med den aktive publikumsmængde foran scenen.

Decapitated havde fået en rimelig lang spilletid, og over så lang tid var det måske kun fans, som virkelig var helt oppe at ringe hele tiden, for selvom musikken faktisk er godt varieret takket være et solidt bagkatalog, så gør det høje tempo, at det godt kan gå lidt i ét, rent stilmæssigt. Heldigvis er der masser af teknisk blær at nyde, så det går på intet tidspunkt helt så galt som frontmandens t-shirts. Det er fair nok, at der skal smør på brødet og man må reklamere, men den der EMP-reklame med et symbol af en pixeleret hånd, a la dem, der kommer frem, når man skal klikke på et link på nettet ... grimt af helvede til, på en måde, der ikke er "fed dødsmetal-grim". Også selvom det var en hånd, der lavede "djævletegn".

Som til koncerten på hedengangne københavnske The Rock, hvor Decapitated blev det næstsidste koncertarrangement tilbage i 2011, leverede Decapitated varen uden nåde. Efter afbud til sidste års AMF pga. flyproblemer fik Studenterhuset endelig det polske band at opleve, og hvilken fornøjelse, det var.