_XTD7739
_XTJ1909
_XTJ1963

Showet på Gloria-scenen var ligeså mørkt som omgivelserne. Dystert, dunkelt og tungt; Cult Leader fjernede alt lys og gav på mest okkulte vis en uforglemmelig koncert.

04-07-2019
4

Mørkeblind og forventningsfuld går man ind i Gloria, der er totalt mørklagt. I bedste spøgelseshusstil går man følende rundt og støder ufrivilligt ind i andre. Jeg forestiller mig, det omtrent er sådan her en ritualfremvisning med publikum ville være. Det er dog ikke Anton LaVey der kommer ud på scenen, men sortklædte skikkelser der begynder at slynge sludgegrind ud i rummet. Mørket omslutter os yderligere.

Med bandets tre originale medlemmer fra en rå fortid i grindbandet Gaza og med en tidligere forsanger indblandet i voldtægtssager kunne man forestille sig, at det er svært at danne og skabe nyt, samt frygte  at folk vil have deres forbehold. Tak satan for, at de resterende medlemmer valgte at fortsætte i et nyt projekt. Cult Leader er et fantastisk band og bestemt værd at holde øje med i fremtiden.

Efter en eksplosiv start har Cult Leader sedimenteret hvad det her ondskabsbefængte hus skal bruges til den næste time. Med et opbrud i den vulgære grind ændrer bandet udtryk og starter en otte minutters lang messende prædiken. Intet her er for sjov; med en langefinger peget direkte op mod himlen og et tomt blik står forsanger Anthony Lucero og inviterer underverdenen ind i det sorte hus.

Disse lange atmosfæriske passager passer utroligt godt til eksplosive grindshows, hvis de absolut skal være mere end 20 minutter lange. Der skal dog ikke herske et sekunds tvivl om, at Cult Leader ville kunne fremføre et ultravoldeligt show på de obligatoriske 20 til et passende arrangement. Nu hvor omstændighederne er anderledes, passer det her setup fremragende. Man får tilpas meget af de to verdener, begge serveret med ondskab og mystik.

Slutningen af showet beviser, at Roskilde Festival faktisk godt kan ramme hovedet på sømmet, hvad angår deres valg af artister og steder, de skal optræde. Cult Leader ville falde til jorden i dagslys på en teltscene, men kan her med det korrekte lys, mørket, røgen og deres intensitet levere et show, som ingen vil glemme. Fuldstændig blæst bagover forlader jeg Gloria. Hvis Cult Leader har en kult, er vi alle med nu.