RF '22: Popstjerneshamaner
Vi blev budt på tradionel ritualmusik og turist-sprogskole med spotlight og solbrille-attitude.
Med Thomas Helmig bragende i baggrunden, i et kun halvfyldt Pavilion, fredag aften 20.30, går det koreanske orkester, Ak Dan Gwang Chil, i gang med et show som jeg, af mange årsager, aldrig har set mage til. For det er ikke hver dag, jeg bliver budt på at opleve shamanistisk koreansk ritualmusik, begået på strengeinstrumenter som gayageum og ajaeng, eller bambusfløjter, janggu-trommer, og jeg ved snart ikke hvad.
Da Ak Dan Gwang Chil går i gang, er de allerede betydeligt bedre, end de andres popfest, der står i fuldt flor på Orange. Orkestret på 7 medlemmer, er ledet af tre koreanske sangerinder iført spraglede kjoler, akkompagneret af fire yderst velspillende og dygtige musikere på meget eksotiske intrumenter. Kvinderne har en indøvet koreografi, som hurtigt tryllebinder publikum. Jeg ved ikke helt, hvad det er de prøver at sælge mig, men jeg vil allerede gerne købe det. De tager sig god tid i rampelyset og interagerer på højt plan med publikum. Vi får endda lov til at lære teksten, så vi kan være med til at hidkalde Gut og Minyo, så vi kan blive velsignede (hjælp), og få et liv fyldt med positiv energi (hjælp x2).
Ak Dan Gwang Chil kombinerer den moderne popstjerne-stil, i form af den koreograferede dans og sansen for show og underholdning, med den traditionelle og åndelige ritualmusik. Det er lige før de fremkalder rytmer, der kan associeres med breakdowns, og deres karakteristiske skrig og hujen er faktisk rimelig rock n’roll. Og det kan bestemt noget. I hvert fald den første halve time, for derefter begynder jeg at kede mig en smule. Jeg bliver træt af ”showet”, for der er slet ikke brug for al den interaktion med publikum. Vi lærer fx at sige ”hej” på koreansk, at sige ”farvel” på koreansk, at sige ”vil du gifte dig med mig” på koreansk, en hel masse koreansk, imens sangerne er ude for at skifte tøj, præcis ligesom Beyoncé gør det. Jeg ville ønske, at de havde ladet os hypnotisere og komme i flow sammen med dem og musikerne i stedet for. Dét ville have været en rigtig shaman-oplevelse. Dette fremstod mere som en oppustet og lidt for velorganiseret omgang turist-spil for galleriet.
Dog vil jeg varmt anbefale at tjekke op for Ak Dan Gwangs Chils musik på andre måder, da det rent faktisk er yderst interessant og musikalsk lækkert i sig selv, uden det helt store show.