Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

RF 24: Overbevisende tusindkunstnere

Updated
_JD25072
_JD16194
_JD16312
_JD24913
_JD16561
_JD16703
_JD24940
J1031137-2

The Armed leverede en overbevisende koncert, der flugtede med festivalånden på et skrækkeligt pinligt tidspunkt.

Kunstner
Dato
06-07-2024
Genre
Koncertarrangør
Fotograf
Jacob Dinesen
Forfatter
Karakter
4

Kunstnerkollektivet The Armed havde fået Roskilde Festivals tredjeseneste tidspunkt på Roskildes sidstedag. Det er dælme ikke nogen sjov tjans. For når regn og blæst allerede har jaget en god portion festivalgængere hjem, og når de sidste måske ikke lige netop havde lyst til at tage en nat mere i smatten, men måske hellere ville med det sene tog hjem, ja så spiller bandsene jo for tomme telte. I dette tilfælde The Armed, der med beundringsværdig energi og nerve fik kæmpet sig igennem deres sæt foran et MEGET tomt Avalon. Som festivalgænger, og som hardcore-fan, var jeg næsten pinligt berørt på vores alle sammens vegne. For de, der var der, havde en fest. Og de, der ikke var der, har absolut ingen ret til at brokke sig over manglen på metal på Roskildes program. Nogensinde.

Med fødderne grundigt plantet i punken og hardcoren har The Armed siden deres dannelse forsøgt at skabe lidt røre om deres navn. Deres første album blev skabt i samarbejde med fødselshjælper Kurt Ballou fra Converge, og på deres seneste udgivelse, ‘Perfect Saviours’ tog The Armed rytmesektionen fra Jane’s Addiction, guitar-ekvilibristen Matt Sweeny og trommeslager Matt Guillana, med på et album, hvor de leverer et moderne perspektiv på, hvordan punkrock kan se ud i 2024, kyndigt styret af vokalist Sarah Tudzin.

Det er svært at sætte et enkelt ord på The Armeds musik. De bevæger sig bredt og er ikke bange for at prøve kræfter med noget som helst. Der er eksperimenterende, næsten jazzede passager, der hurtigt løber over i rå, punkede stykker med feminin råstyrke som brændstof, for snart derefter at blive næsten post-rocket med et herligt queer-udtryk, der – uagtet en bedaget publikummers sure kommentar om wokeness, idet han forlod teltet – rammer så præcist ned i tidsånden og ikke mindst festivalens ånd. Kernen i musikken er bindegal og eksperimenterende hardcore, der kan sætte en fest igang, omend en lille bitte fest denne lørdag aften. 



At Roskilde Festival har valgt at sætte dette band på scenen så sent på sidstedagen må simpelthen være en tanketorsk. At tro, at The Armed alene appellerer til de aldersstegne metalfans, der hænger ved til det sidste, er tumpet. Hvis altså det er logikken bag. Efter deres bindegale koncert i 2019 kunne The Armed kunne have spillet verdens vildeste fest op på en hvilken som helst af de mindre scener på et mere nådigt tidspunkt. I stedet spiste vi dem af med omkring 100 mennesker i et rungende tomt telt klokken bæ om natten, mens forsangeren desperat råbte: “Let’s close this shit down. We love you for being here”.

Jamen ingen årsag. Vi elskede jeres show. Kom gerne snart igen, men find eventuelt en festival, der har modet til at placere jer lidt længere fremme på programmet.