SkeletalRemains

Man fik to solide shows med dødsmetal på Stengade søndag, hvor Nakkeknækker stod for utrættelig, ung energi, mens Skeletal Remains var knivskarpe med lækre leads, men en tilbagelænet performance.

+ Nakkeknækker
05-06-2022
C.V
3

Det fælles favntag for aftenens udskejelser på Stengade var dødsmetal. Men der var store kontraster i udførelsen af den fra den ølkassehøje scene på det lavloftede spillested. Nakkeknækker var klassisk ung energi, der ville fremad og ville festen, mens Skeletal Remains havde en mere rutineret, tilbagelænet tilgang til det med stagepresence.

De fem unge gutter i Nakkeknækker har for nylig annonceret samarbejde med Heartbeat Management og Backbeat Music, der begge blandt andet arbejder med Baest. Nakkeknækker har umiddelbart kun et par demoer ude med fjollede sangtitler, der vidner om ung humor, men når man ser bandet live, så giver det rigtig god mening, at dette band er blevet spottet allerede nu.

Nakkeknækker ville feste. Og selvom Stengade på ingen måde var fyldt ud, så var det et publikum, der var helt med på den galej. Der var mosh-pit fra start, og der gik heller ikke længe, før forsanger Christoffer Kofoed i et så voldsomt hop, som spillestedet nu tillader uden loftet rammes, også deltog i moshen. Lyden var glimrende og gav plads til både oldschool-HM2-inspireret guitarlyd og en fyldig bas, samt trommer, der lå godt i lydbilledet – og så et forholdsvist standard growl.

KnækNakSkipper

Det var dødsmetal, som man kendte det på mange punkter, men det blev serveret med en energi, der smittede, smil i ansigterne og mellem numrene med et par fjollede kommentarer. Bortset fra de fjollede kommentarer, så virker Baest og også Livløs som en klar inspiration for bandets måde at agere på en scene. Og det er jo kun skønt, at der er kommer flere bands til, der så tydeligt viser glæden ved at spille, elsker at headbange og ikke bare tropper op med den velkendte skulen ud på publikum med garnet til at skjule ansigtet, måske i håb om at skabe en form for mystik. Bandets dødsmetal virker som et sammensurium af alt godt fra Sverige og USA, og der er både klassiske tremolo-picking dødsmetalriffs og rockede riffs med bord og stol tromme over. Og en snert af melodi.

Bandets stærkeste kort er klart live-energien. Rent musikalsk er trickene, der skal fremhæve Nakkeknækker foran andre bands i samme genre endnu ikke så veldefinerede, men det kommer nok, i betragtning af, hvad bandet allerede kan præstere. For det rykkede godt, det gjorde det. Vokalen må dog  gerne have mere personlighed, og flere riffs der sætter sig i hukommelsen, vil pynte fremfor fræsen over flest mulige toner på gribebrættet, selvom 'Death by Devourment' i den grad havde en stærk åbning og 'Black Salt' havde et godt tungt stykke, som lod sig positivt bemærke.

Stillestående intensitet
Det tog ikke mange minutter i selskab med amerikanske Skeletal Remains at øjne kontrasterne til opvarmerne. De fire gutter på scenen leverede træfsikkert sin dødsmetal, men indtog ganske passive roller på scenegulvet med moderat headbanging. Der blev ikke sagt meget, men dog nævnt, at man ikke behøvede at nyde musikken stillestående, hvortil det var nærliggende at tilføje "hvad med jer selv?". De unge mennesker, der havde været indpiskere til moshpitten tidligere, tog en slapper nu, og Skeletal Remains forsøg på at opildne til aktivitet var på grænsen til det sørgelige.

Det betød dog ikke, at Skeletal Remains servering af et personligt destillat af noget, der kunne komme fra gammelt Death og Obituary tilsat lidt Resurrection, ikke gav en solid oplevelse. Igen var lyden god, hvis ikke fremragende, og musikken blev leveret knivskarpt med bandets vanlige fede skift i intensitet fra det tunge, næsten Suffocation-aftige akkordarbejde til det heftige tempo med godt gang i baljerne. Og så lige det lækre krydderi oveni: Formidable leads fra begge guitarister. De var ferme til at lire.

Kort headlinershow
Hvor Nakkeknækker mindede om nogen, der kunne have spillet hele aftenen og natten med, hvis de fik lov, så virkede Skeletal Remains overraskede over, at publikum råbte på mere, da bandet efter 45 minutter lagde an til at stoppe og pakke sammen. Der blev heldigvis leveret overbevisende arbejde fra publikum, der havde helt fat i den lange ende, for det var bestemt i underkanten for en headliner med fire fuldlængdere på bagen, hvis amerikanerne havde fået lov at gå fra scenen her. To gange måtte der råbes på mere, den ene gang var forstærkerne ellers allerede slukkede, men de kunne heldigvis elektrificeres igen og levere dødsmetal til det krævende publikum. Men så var det også slut, og nok var det søndag, men med fridag for de fleste dagen derpå, så føltes det lidt tidligt med en slut omkring kl. 23. Men så var der jo tid til at hilse på begge bands i merchboden ovenpå.

Karakterer:
Nakkeknækker: 3
Skeletal Remains: 3