4. Golddigger
5. False Sense of Security
6. Name Your Price
7. Sellout
Kent Kirkegaard Jensen
4

Vi var noget lorne ved københavnske Swindler, da debutpladen ’The Game Is Rigged’ udkom tidligere på året. Der kan ikke sættes spørgsmålstegn ved kvartettens talent; det har de garvede drenge et for imponerende CV fra bands som Rock Hard Power Spray og Hatesphere til, og debut-ep’en ’The Iron Clover EP’ tilbage i 2015 er da også bevis for, at det ikke er skidt det hele.

Hvilket det absolut heller ikke er, det øjeblik bandet rammer scenen. Selv om tidligt torsdag aften på Aalborg Metal Festival kan være en hård nød at knække. Publikum er stadig langt fra fuldtallige, de færreste har fået øl nok i blodet til ukritisk at tage imod hvad som helst, og niveauet for aftenen er endnu ikke sat. Swindler går dog til sagen med krum hals. Anført af frontmand ’Esse’ Hansen, der med sin vennesæle tilgang til publikum og fornemme evne til at piske folk i gang hurtigt får de forreste rækker tilhørere til medlevende at gynge med på melodiske ’Hush Money’. Bandets tungeste skæring, ’Shut Your Mouth’, følger og minder kærkomment om, at ’Esse’ og trommeslager Mike Park absolut også evner den tungere metal som medlemmer af Hatesphere.

Selv om Swindler er den type metalrock, du tuner din Puch Maxi til, får forsangeren også luftet growlet, inden ’Iron Clover’ og den aldeles glimrende ’Golddigger’ fra førnævnte debut-ep får endnu en håndfuld rækker af det støt stigende antal tilhørere til at gynge med. Desværre står det efter de par numre også for alvor klart, at der er knas med lyden. Guitarist Steffen Smiths og bassist Ask Foghs mikrofoner er nærmest ikke-eksisterende i lydbilledet, hvilket ødelægger bandets normalt fine vokalharmonier fuldstændig. En træls skønhedsplet, der burde være undgået.

Velvidende at de genremæssigt stikker noget ud i programmet på denne sorte torsdag, fortsætter Swindler deres hyggeshow ufortrødent fra scenen. Bandet evner med en fin energi at skabe en god stemning blandt det smilende publikum, selv når der bliver fyret politiske paroler af om den vamle katolske kirke, den sleske presse og alt det andet, der ikke lige er, som Swindler gerne vil have det. Og minder os igen i ’Name Your Price’ om, at de altså godt kan metallen, når de synes, det er nødvendigt.

Swindler var et aparte afbræk på AMF’s førstedag, men formåede på egne præmisser at give os en god halv times festligheder, som med sit knallertrockede særpræg står tilbage som en af torsdagens mere mindeværdige koncerter.