4. Parallels
5. Vakuum
6. Scion
7. Desecrator
Kent Kirkegaard Jensen
4

Når man er på turné tværs gennem Europa, så er logistikken sommetider udfordret. Således også her på den sidste dag i Danmark, hvor The Ocean, LLNN og Playgrounded gæstede 1000Fryd i Aalborg. En færge, der skulle fragte dem videre til Stavanger betød, at de måtte fremskynde starttidspunktet til midt eftermiddag. Som en tilskuer sagde, så gav det bare mulighed for at toppe tidligt. Man skal finde den positive vinkel.

Det gjorde Playgrounded også, der sagde godmorgen til Aalborg kl. 15.40, og så stod de ellers dronet og tilbagelænet og spillede deres musik med vuggende bevægelser. Deres blanding af alternativ metal og elektronika  fungerede udmærket, og de havde naturligvis stor fokus på deres seneste plade 'The Death of Death', der blev udgivet i foråret. Med sange som 'Rituals' og 'The Swan' derfra fik de godt gang i publikum selvom tidspunktet var tidligt. Vi så også en enkelt, der streamede søndagens Formel 1 Grand Prix fra Monza-banen i Italien oppe i baren, og sådan må man jo multitaske, når man gerne vil have det bedste med fra to verdener.

Det bedste fik vi også, da pakkens danske indslag, LLNN, gik på efterfølgende. Tilpas tidligt til at trommeslager Rasmus Sejersen lige kunne vinke til kone og barn. Selvom man har småbørn, så kan de sagtens nå at se farmand spille, når tidspunktet endnu ikke er forbi puttetid. LLNN var glade for at være i Aalborg, også selvom det var tidligt, og de havde rigtig god kontakt til publikum. Det var langsomt og tungt, og LLNN fiks spillet sig gennem nogenlunde samme setliste, som da vi i sommers så dem knuse Gehenna-scenen på Copenhell. Dengang skrev vores anmelder, at LLNN's isnende musik egner sig bedre til indendørs klubshows. Det var præcis, hvad vi fik her søndag eftermiddag på 1000Fryd. Tungt, langsomt og vældig godt samspillet.

Præcis det samme kan siges om hovednavnet The Ocean. Kollektivet fra Tyskland var meget glade for, at publikum havde nået at se ændringen i tidspunktet, for der var også proppet, da de gik på scenen.  Gæsterne fik præcis det, de havde håbet på. En drømmende omgang progressiv metal, hvor det seks mand store orkester spiller sig gennem en masse sange fra deres seneste plade 'Phanerozoic II: Mesozoic | Cenozoic', mens der også blev plads til numre fra den forrige, 'Phanerozoic I: Palaeozoic' og 'Pelagial' fra 2013. De fik da også sagt, at det var 16 år siden, de første gang stod på 1000Fryd, og at de var glade for at være tilbage. Af epidemiologiske årsager var det tre år siden, de sidst havde været forbi Aalborg, og publikum lod høre, at de også var tilfredse med at se The Ocean Collective tilbage nordpå i Danmark. Helt så længe er det dog ikke, siden de sidst var i landet. Vi så dem på Roskilde Festival i juni måned.

Hele salen var med, og man kunne høre dem synge og brøle lige så snart guitaristen afslørede næste sang, eller åbnede med et riff. Det var dedikerede fans, der var mødt frem og det kunne bandet mærke. Også selv i de instrumentale passager, hvor band og publikum gav sig hen til hinanden i en musikalsk symbiose. Det er ikke hver koncert, vi oplever, at det sker.

Efter koncerten gjaldt det om at være hurtig, hvis man lige skulle have en trøje eller vinyl med hjem, for der skulle bandet bare pakke det sidste grej ned og bakke bussen ud af de snævre gader i centrum af Aalborgs gamle bydel, og videre mod Hirtshals for at nå færgen. Og de nåede den. Ligesom alle tre bands nåede at give gode koncerter på 1000Fryd. Sørme om ikke også publikum nåede hjem i seng i ordentlig tid til en frisk start på denne uge.