3
4

Shaam Larein har været på Metal Magic før, men denne gang var det lige på tærsklen til det store gennembrud.

04-02-2023
Jacobh Hansen
5

Svenske Shaam Larein udgav i 2022’s døende minutter et af årets mest interessante album, og 2023 blev så sat i gang med endnu en koncert på danske grund. Bandet gæstede første gang Metal Magic Festival i 2021 som et relativt nyt band. Meget er sket siden, og forestående koncerter med bandet venter på Copenhell og Roskilde Festivalen. Og lad det være skrevet med det samme. Det var en kanongod booking til dette års Winter Metal Magic.

Shaam Larein med bas, trommer og guitar i ”baggrunden” og de tre sangerinder – heraf en med keyboard – i forgrunden er et helt unikt bekendtskab.

Bandets musik er dejligt svær at sætte i bås. Der er noget doom, noget gothic, noget post-punk og i det hele taget er det temmelig avantgarde. Men det er godt og fremadskuende. Men selv om musikken har blikket rettet fremad, så trækker det naturligvis også på alt det, der lægger begyndelsen til fremtiden. I midten af den vokale front befinder sig Shaam Larein herself, som lægger navn til bandet. Hun og bandet er blevet sammenlignet med Chelsea Wolfe. Og det giver da også god mening. Men herudover kunne man med en lang hukommelse også nævne kunstnere som Nico med Velvet Underground, Toyah Wilcox, Siouxie and the Banshees og endda Nina Hagen.

Tempoet i musikken er for det meste sløvt. Men det er vildt, og det oser af atmosfære. Der er store følelser. Der er sorg, had, tristesse, død, tro og håb.

Man kan hævde, at Shaam Larein ikke helt høre til i det, som vi traditionelt forbinder med metal genren. Og bandet deler helt sikkert også Metal Magic publikummet i ups and downs. Derfor viser det i særlig grad festivalens (Martins) helt enorme visionære syn ved at signe bands som Shaam Larein og kreere en festival, hvor bands som dette spiller lørdag eftermiddag efterfulgt af old school-acts som Alien Force.

Det er derfor, at Metal Magic Festival er så fantastisk en festival. Hvad enten man blev grebet eller angrebet af Shaam Lareins koncert på Winter Metal Magic februar 2023, så kan man om nogle få år huske på, at man oplevede bandet, inden det slog igennem. For tro denne anmelder. De havner på orange scene på Roskilde en dag i fremtiden.