Kort og godt: Nu er det snart jul!

230513 - Panorama done

Nej, selvfølgelig er det ikke det. Men der er Julie Christmas, og det er næsten det samme. Nye og mindre nye sager fra Hudsult, Spanish Love Songs, Scowl og meget andet.

Hudsult, Scowl, Spanish Love Songs mv.
12-05-2023

Lige efter vi udgav sidste omgang Kort og godt landede en EP fra danske Hudsult. Den ærgrede vi os gule og blå over ikke at få med, men heldigvis er foråret altid fuld af dejlige små udgivelser, så det skulle ikke tage længe at få en ny banket sammen. Enjoy!

Julie Christmas – Not Enough

At kalde det en EP er måske lige at stramme den, men vi kan ikke modstå, når der er nyt fra Julie Christmas. Vi har ikke hørt fra hende siden ‘Mariner’, der blæste alle af banen, og nu er hun langt om længe tilbage med nyt materiale. Jeg elsker alt med Julie Christmas. Made out of Babies og særligt Battle of Mice er i uforholdsmæssig stærk rotation, alderen til trods, og samarbejdet med Cult of Luna var guddommeligt. Nu arbejder hun igen sammet med Johannes Persson og det er fremragende. Christmas’ vokal er som altid overvældende og vi får hele rækkevidden på dette nummer, hvor hun spejler guitarens søgen efter crescendo, og først i sangens sidste minut endelig hører hendes karakteristiske skrig. Hypetoget ruller!

Hudsult – Aarhus V / Rough Dreamer (demo)

Aarhus-kvartetten har kun udgivet to sange og de spænder rimeligt vidt. Den første, ‘Aarhus V’ er nok nærmest ovre i noget emoviolence, mens ‘Rough Dreamer’ holder sig i screamoen. Og netop den melodi, ‘Rough Dreamer’ fremviser, er genial. Der er et kæmpe potentiale at hente her, hvis de fortsætter på den måde, og sangerne Gry Stensig og Diba Khalaj er talenter på vej frem. Man kunne sagtens forestille sig Hudsult som support til kommende Demersal-shows.

Scowl – Psychic Dance Routine

The Runaways tilført hardcore og en smule Yeah Yeah Yeahs. Det er det umiddelbare indtryk, man får, når man lytter til den nye fra Scowl. Den rå hardcore gemmer sig i dansable rock-vibes, og der er et skarpt og særpræget groove hele vejen igennem.
Lidt mere rå typer ville nok brokke sig over den bløde stemning, men som en slags musikalsk ganerenser mellem de hårdere skiver, fungerer den.

Spanish Love Songs – Doom and Gloom Sessions

Det er i forvejen nemt at begynde at tude, når man lytter til Spanish Love Songs, og når man så smider en ordentlig omgang teenagenostalgi i blandingen, er det svært ikke at få våde øjne. Og det forstår Seattle-kvintetten til fulde. The Killers’ ‘Smile Like You Mean It’ er en kærlighedsfyldt homage til en af de få gange, der har været crossover mellem emoen og mainstreamrocken. Udover ‘Smile Like You Mean It’, serverer de også ‘Futures’ af Jimmy Eat World, Rilo Kellys ‘Portions for Foxes’, og ‘Now It’s On’ af  Grandaddy, ligesom Blink-182’s ‘Miss You’ er tilgængelig på bandcamp. Smukt og dejligt.

Night Fever – The Killing Floor

Lige i tide til en længe ventet koncert på Ilter her til sommer, har Night Fever efter 9 års ventetid udgivet nyt. De københavnske hardcorelegender har spyttet to solide tracks ud, og der bliver ikke holdt igen. ‘Killing Floor’ er råt, hårdt og føles som en velkendt knytnæve i fjæset. Meget er sket siden Night Fevers storhedstid, og hardcoren er rykket videre. De er dog ikke fulgt med, og det er egentlig meget rart, at det føles som noget, man kender. Det bliver en varm aften i Odense.

Bury them and Keep Quiet & Feminizer – Split

En split mellem New York-projektet Bury Them and Keep Quiet og Seattle-bandet Feminizer, der har det til fælles, at de læner sig rimeligt langt til venstre på den politiske skala, at de begge er transkvinder og naturligvis, at de begge spiller rasende black metal, der ikke siger undskyld for noget. Der er rimelig stor variation i lyden på de fem numre, men særligt Bury Them and Keep Quiets melodiøsitet på ‘It’s No Good’ og Feminizers spænd mellem raseri og tristhed på ‘Agri Konu’ vækker opsigt. Det er seriøst god, gammeldags black metal.

A.N.T.I. – All Negative Thoughts Inside

Vi skal have knoerne helt ned på gulvet og det bedste stankface på her. A.N.T.I. beater dig ned, og de gør det på en skøn og meget lidt fladpandet måde, omend riffsene taler deres tydelige sprog. Law of Power er døde, og A.N.T.I. er klar til at tage deres plads. Bandet er stadig så nyt, at vi ikke kan linke til andet end en instagramside og opfordre til at tjekke dem på youtube eller din streamingtjeneste of choice. Det er rå og aggressiv LA-hardcore og du får spark i fjæset.