Mørk ild

firespawn-abominate-art

Firespawn lyder mere brutale og dunkle end på forgængeren, men udtrykket er så til gengæld lidt mere standard dødsmetal, selvom clashet mellem svensk dødsmetal og brutal amerikansk ditto er veludført som altid.

Abominate
07-06-2019
3

'Abominate' er Firespawns tredje fuldlængdeudgivelse, og det er igen LG Petrov i front med det velkendte dødsgrowl. Fra sit andet band Entombed A.D. har han Victor Brandt på guitar, mens det er Frederik Folkare (Unleashed, Necropobic) på den anden guitar. Endnu en Necrophobic-mand finder man i Alex Impaler på bassen, og bag trommerne er det Matte Modin (Raised Fist, ex-Dark Funeral). Det er med andre ord rutinerede folk, men også i Firespawn-regi, da det er præcis samme line-up, som da bandet blev dannet i 2012.

Firespawn har tidligere udgivet album i de år, som LG Petriov og Victor Brandt ikke samtidig har haft en Entombed A.D-udgivelse. Det brydes nu, i og med at Firespawn udgav album i juni, og Entombed A.D. udgiver deres tredje album om få dage.

Mod en mere ond og mørk lyd
Den storladenhed, som det forrige album, 'The Reprobate', bød på, og som fik albummet til at afvige en smule fra de klassiske dødsmetal-rødder, som bandet kommer fra, er kun til stede på enkelte af numrene på dette tredje album. Dødsmetallen er i stedet klassisk og ganske brutal i grænselandet mellem stærke svenske meritter og brutale amerikanske dyder.

Men hvor forgængeren var catchy, så er 'Abominate' anderledes dunkel og sværere sådan lige at finde markante riffs i. Det lyder godt og velkendt, ondt og mørkt, men det kunne være så meget inden for dødsmetallens mange bands. Med undtagelser. 'The Hunter' har en stemningsfuld intro, som peger tilbage mod forgængeren og skaber luft mellem den mere ligefremme dødsmetal. Hist og pist gemmer brutaliteten på finurlige riffs, som trods alt udfordrer den klassiske dødsmetalgenre.

Growlet fra LG Petrov er som på forgængeren fremragende, men det fylder lidt mindre og følger således med resten af instrumenteringen retningen mod et mere dunkelt og mørkt dødsmetal-album. Trommespillet har fået flere detaljer og er overordnet mere komplekst end på de foregående udgivelser.

Det er et udtryk for, at albummet er skabt mere i fællesskab end tidligere, hvor det før har været Victor Brandt, som har været hovedansvarlig, da han skrev alt til første album og 90 % til det andet. Bandet mener selv, at det har givet nye facetter til Firespawn. Og det er ikke forkert, og man kan kun sige "mission accomplished", når bandet fortæller, at det ikke ønsker, at deres album lyder ens. Men desværre er 'Abominate' mere anonym i sit udtryk. Det er klassisk, det er veludført, og så er der skruet lidt op for de mere tekniske ting. Alligevel er der desværre også en fornemmelse af, at det bare er endnu et dødsmetal-album. Godt, men heller ikke prangende.